
- in Fondsenwerving
- Opinie
Telecomwet: parlement lijkt gevoelig voor positie goede doelen
25 juni 2020, 06:00

De Tweede Kamer lijkt gevoelig voor de argumenten en een eigen onderzoek van de sector om een uitzondering te maken in de nieuwe Telecomwet. Staatssecretaris Mona Keijzer wil dat consumenten ook aan goede doelen, net als aan commerciële bedrijven, vooraf toestemming moeten geven om telefonisch benaderd te worden.
Staatssecretaris Keijzer heeft een wetsvoorstel ingediend om de Telecommunicatiewet aan te passen met een opt-in systeem voor telemarketing. Dat wil zeggen dat mensen vooraf toestemming moeten hebben gegeven alvorens gebeld te kunnen worden voor een aanbieding door een bedrijf of organisatie. De achtergrond hiervan is dat de meeste mensen het vervelend vinden om telefonisch lastig gevallen te worden met allerlei aanbiedingen. Met name energiebedrijven hebben hier een handje van, maar ook andere bedrijven.
De ontwerpwet beperkt de mogelijkheid om zonder voorafgaande toestemming te bellen tot de situatie dat er recent sprake is geweest van een financiële transactie waardoor een klantrelatie is ontstaan, maar maakt geen onderscheid tussen commerciële en ideële partijen. Dat betekent dat goede doelen hierdoor ook getroffen worden, want zij bellen regelmatig met mensen die op de een of andere manier betrokken zijn bij hun doel (bijvoorbeeld als vrijwilligers of deelnemer aan een actie) met...
Dit artikel is alleen toegankelijk voor Premium-leden van De Dikke Blauwe.
Word DDB Lid
Nog geen lid? Meldt u dan nu aan!
Naast toegang tot alle online content ontvangt u drie keer per jaar het full colour magazine, alle edities van het DDB Journaal en het Fondsenboek t.w.v. 99 euroKlik hier en meldt u aan.
Al lid? Klik dan hier om in te loggen.
Naast toegang tot alle online content ontvangt u drie keer per jaar het full colour magazine, alle edities van het DDB Journaal en het Fondsenboek t.w.v. 99 euroKlik hier en meldt u aan.
Al lid? Klik dan hier om in te loggen.