FAQs: veelgestelde vragen over De Dikke Blauwe

Iets niet transparant (genoeg)? Bel of mail ons!
Iets niet transparant (genoeg)? Bel of mail ons!
20 november 2016
Nieuws | | De Dikke Blauwe

Zit uw vraag er niet bij? Iets niet duidelijk?
Mail ons: dedikkeblauwe-redactie@walburgpers.nl


Wie zitten er achter De Dikke Blauwe?  
De Dikke Blauwe is een uitgave van Uitgeversmaatschappij Walburg Pers B.V. De titel en activiteiten werden in 2020 overgenomen van founder Stichting Lenthe.
 
Wat is de missie van De Dikke Blauwe?
De missie van DDB is om een betrouwbare, onafhankelijke en op journalistieke leest geschoeide gids te zijn voor iedereen en voor alle organisaties die direct of indirect, betaald of onbetaald, betrokken zijn bij filantropie in Nederland. Het gaat hierbij om private bijdragen in de vorm van geld, tijd en kennis aan algemeen nuttige doelen, ongeacht de rol (fondsgever-donor, intermediair, fondsvrager of grantee). De Dikke Blauwe brengt nieuws over de stroom aan ‘goed geld’ (jaarlijks een kleine zes miljard euro) en duidt het nieuws, door middel van commentaren, analyses en columns. Door deze rol  als “marktmeester” claimt DDB een unieke positie in een traditioneel sterk versnipperd domein en versterkt daardoor de convergerende krachten in ‘Het Land van Goed Doen’. 

Rare naam: hoe komen jullie aan 'De Dikke Blauwe'?
De Dikke Blauwe (voorheen ook bekend onder de namen FM en Filanthropium) dankt zijn naam aan de jaarlijkse, dikke blauwe gedrukte gidsen (ca. 600 pagina's). De uitgave daarvan stopte in 2019, maar de naam is intussen een gevleugeld begrip geworden in de wereld van de filantropie.
 
Op wie richt zich De Dikke Blauwe? 
De Dikke Blauwe richt zich primair op individuele influentials en stakeholders, specifiek op:
> private major donors, impact investors, en andere vermogenden die geld, tijd en kennis investeren en/of besteden aan een ‘goed doel’;
>directeuren, MT-leden en toezichthouders (zoals leden van RvT) van goede doelen, fondswervende non-profits (cultuur, zorg, welzijn, onderwijs en wetenschap), vermogensfondsen, hybride fondsen en hun koepels;
>bestuurders van (fondswervende) kerkelijke organisaties en hun koepels;
>bestuurders van vrijwilligersorganisaties en burgerinitiatieven, zoals lokale gemeenschapsfondsen, serviceclubs en hun koepels;
>social entrepreneurs en venture philanthropists.
 De Dikke Blauwe richt zich secundair op:
>beleidsambtenaren bij de lokale en centrale overheden en Kamer- en kabinetsleden landelijke politici;
>publiekspers: landelijke dagbladen, rtv-redacties en opiniebladen;
>wetenschap: universiteiten en wetenschappelijke instituten;
>opleidingen: academische (POSTdoc)opleidingen en HBO-opleidingen.