Doorgaan met MBO-cases

Toch is er een positieve correlatie tussen de imagoscore van bedrijven met en zonder MBO-cases, aldus Van Haastrecht. Er zijn significante scoreverbeteringen zichtbaar, al pakt het niet altijd goed uit: de Heineken-case ‘Enjoy responsible’, die oproept om minder bier te drinken en/of op verantwoorde wijze met alcohol om te gaan, ontbeert voor consumenten elementaire logica. De algemene MIM-resultaten vormen echter een motivatie voor bedrijven om in te blijven zetten op MBO-cases, aldus Van Haastrecht, die zijn gehoor tot slot een mooie formule meegaf: (A+P) x B = MBO. In gewoon Nederlands: de optelsom van de factor Aansprekendheid en Passenheid vermenigvuldigd met de Bekendheid.

Mooie waaier van bedrijfsfondsen

In het vervolg van de NLFL-bijeenkomst presenteerden daarna vertegenwoordigers van drie verschillende bedrijfsfondsen en –initiatieven hun organisatie. Michael Amiabel nam zijn gehoor mee in Het Mooiste Contact Fonds van KPN; Annette van Waning vertelde over de Vebego Foundation en Kirsten Ottens gaf een presentatie over het ING Nederland Fonds.
De fondsenwervers kregen daatdoor een mooie waaier van de vele verschillen en overeenkomsten die de bedrijfsfondsen kenmerken.

It takes two to tango

Het vragenrondje maakte duidelijk dat er nog veel van elkaar te leren is. De fondsenwervers zullen hun reflex om (te snel) aan te bellen voor geld moeten onderdrukken; tegelijkertijd lijken de bedrijfsfondsen ook nog wat te leren te hebben over de filantropiecultuur: it takes two to tango. De trend dat traditionele rolpatronen in hoog tempo veranderen is duidelijk: het bedrijfsleven stapt meer en meer over van transactionele (sponsor)relaties naar partnerships waarin ze hun eigen, authentiek geluid kunnen laten horen. Dat vraagt om meer adaptatie- en inlevingsvermogen van NPO’s die steun zoeken voor de verwezenlijking van hun maatschappelijke idealen.
2/2
gerelateerde items