Stichting Charitas werkt aan helpdesk

17 januari 2006

Stichting Charitas, de inkoopvereniging voor goede doelen, werkt aan de oprichting van een 'deskundigenplatform', dat telefonisch eerstelijns advies moet gaan geven aan participanten.

Algemeen manager van Stichting Charitas, Monique van Bijsterveld, over het initiatief: “Het geven van kortingen op consultancy ligt altijd moeilijk, dus willen we nu onderzoeken of het aanbieden van gratis eerstelijnsadviezen voorziet in een behoefte bij onze participanten. De dienstverleners zetten hun budget dan niet in voor advertenties, maar voor dit rechtstreekse advieswerk. Het gaat om een soort ‘helpdesk’, met een ‘meedenkfunctie’ waar vertrouwenspersonen vragen beantwoorden. We hebben op dit moment vijf organisaties die daaraan willen meewerken en die kunnen adviseren op het gebied van accountancy, vermogensbeheer, bestuurlijke organisatie, fiscaliteit en arbeidsrecht. “
Op welke termijn wordt de helpdesk operationeel? Van Bijsterveld: “Eind deze maand hebben we weer een voortgangsvergadering met onze partners/dienstverleners; medio februari moet er een website de lucht in.”
Welke vakgebieden wil Stichting Charitas nog toevoegen? Van Bijsterveld: “Ik heb Human Resources Management en PR op het lijstje staan. En we denken voor de toekomst zelfs aan advies op het gebied van fondsenwerving, al realiseren we ons dat dit heel gevoelig ligt gezien de concurrentieverhoudingen en de bestaande relaties met bureaus op dit gebied. Om die redenen is al geopperd om een buitenlandse expert in te zetten. Maar dat is voorlopig nog even toekomstmuziek, eerst willen we ons deskundigenplatform dit jaar stevig neerzetten.”
Van Bijsterveld kondigde verder aan dat Stichting Charitas haar participanten dit voorjaar een dagcursus “Inkopen voor niet-inkopers” gaat aanbieden. De cursus wordt gegeven door Jan Snijder, tot voor kort voorzitter van de NEVI (Nederlandse Vereniging Inkoopmanagement). Snijder was eind 2005 een van de sprekers op de Charitas-dag. Hij sprak toen zijn verwondering uit over het feit dat veel inkopers van goede doelenorganisaties beschikken over miljoenenbudgetten, maar niet altijd over voldoende kennis van inkoopmanagement.