NDP: ‘Donateursvertrouwen zit weer in de lift'

Beeld: Sung Jin Cho/Unsplash.
Beeld: Sung Jin Cho/Unsplash.
21 oktober 2021
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Volgens de nieuwste meting van het periodieke Nederlands Donateurs Panel (NDP) is het vertrouwen van donateurs in goede doelen in het derde kwartaal van 2021 gestegen. Het donateursvertrouwen daalde tijdens de pandemie in 2020 fors, maar die impasse lijkt inmiddels voorbij.
 
Uit een rapport eerder dit jaar bleek het vertrouwen voor het eerst terug te klimmen naar het peil van vóór de coronacrisis. Dat is dan wel respectievelijk: het donateursvertrouwen steeg tussen december 2020 en maart 2021 van -20 naar -14. Dat vertrouwen steeg in juni naar -10 en in september naar -8. Daarmee durft het rapport te concluderen dat de ‘coronadip’ nu echt voorbij is. Echter is het vertrouwen in goede doelen licht gedaald; in cijfers uitgedrukt geven panelleden goede doelen nu een 7,1. Het vorige kwartaal was dat nog een 7,3.
 
Seizoenseffect
Opvallend is dat het rapport laat zien dat er een klein seizoenseffect zou kunnen zijn in de meting van het donateursvertrouwen. ‘Als we kijken naar de indexcijfers van de afgelopen 10 jaar en die cijfers vergelijken met de jaargemiddelden zien we dat september de meest ‘optimistische’ maand is. Gemiddeld ligt in het 3e kwartaal het vertrouwen ruim een half punt hoger dan in de andere maanden. In december is het vertrouwen het laagst, gemiddeld zelfs een half procentpunt lager dan in de rest van het jaar. We hebben nog niet onderzocht waardoor dit komt. We kunnen ons voorstellen dat bijvoorbeeld een lagere mediadruk in de zomer een effect zou kunnen hebben. Wellicht zijn mensen in de zomer sowieso optimistischer dan aan het begin en eind van de winter’, aldus de onderzoekers.
 
Opvallende conclusies
Naast het vertrouwen in goede doelen in het algemeen stellen de onderzoekers het panel ook de vraag hoeveel vertrouwen ze hebben in instanties, zoals de media, kleine organisaties en bedrijven. Opvallend is dat er geen grote verschuivingen zijn, maar het vertrouwen in de media en in kleine organisaties is toegenomen. Het vertrouwen in de media maakte een sprong van 30% naar 37% en in kleine organisaties van 43% naar 44%. Het vertrouwen in landelijke organisaties voor het goede doel bleef nagenoeg gelijk en het vertrouwen in de overheid daalde met 1%. Opvallend genoeg daalde het vertrouwen in crowdfundingsplatformen, dat eerder dit jaar opmerkelijk steeg van 7% naar 14%, met 3%. Daarnaast daalde het vertrouwen in kerken en bedrijven licht. Verreweg de meeste panelleden geven aan goede doelen vanwege het bestedingsdoel (67%). Slechts 1% geeft volgens het rapport louter op gevoel. Transparantie lijkt een steeds grotere rol te spelen bij het overwegen van een donatie. Daartegenover zou het merk van het goede doel een flink mindere rol spelen volgens het rapport. Verder concludeert het rapport dat hoe hoger de gift is, hoe meer de donateur de behoefte heeft aan terugkoppeling. Met name jongeren onder de 30 jaar zouden het effect van hun donatie willen controleren.
 
Bron: CBF
Klik hier voor het volledige rapport.
Lees ook: ‘DDB100 Editie 2021: behoor jij tot de 100 invloedrijksten?’

 

Over het NDP-onderzoek:
De index van het donateursvertrouwen wordt driemaandelijks bepaald door het Nederlandse Donateurspanel en geeft aan hoe het staat met het vertrouwen in goede doelen. Het kan dan ook als barometer dienen voor de goededoelensector.
De index van het donateursvertrouwen is qua methodiek afgeleid van het consumentenvertrouwen van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) en wordt bepaald op basis van vijf vragen over het geefklimaat, over de geefbereidheid en over het imago van goede doelen. De respondenten kunnen bij deze vragen vinden dat het beter gaat (‘de optimisten’), dat het slechter gaat (‘de pessimisten’) of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten. 
De metingen worden uitgevoerd door onderzoeksbureau Kien Onderzoek
op basis van een voor Nederland representatief gecertificeerd panel van respondenten van 18 jaar en ouder.