Wie staan er allemaal in de DDB 100?

Manon Veenendaal.
Manon Veenendaal.
4 januari 2024

De redactie van het filantropie platform DDB publiceert in de komende dagen profielen van professionals die een plaats veroverden in de DDB 100, de ranglijst van invloedrijke spelers in de filantropie. Vandaag: Manon Veenendaal, directeur/bestuurder van het Nationaal Muziekinstrumentenfonds en de nummer 91 in de DDB 100.



Citaat: 

‘De naam van het project Doorspelen ontleenden we aan een dichtregel van Shakespeare: if music be the food of love, play on.’

PROFIEL DDB:

Sinds de mens op aarde rondloopt, maakt hij muziek. Grottekeningen, fluitjes van botten … over heel de wereld zijn sporen van letterlijk oeroude muziek gevonden. Muziek is een diepgevoelde behoefte, onmisbaar als lucht en water. En hoe beter u bent in het maken van die muziek, des te crucialer de kwaliteit van uw instrument. Maar de realiteit is hard: jonge talenten, beroepsmusici, zelfs topsolisten kunnen zich die hoogwaardige instrumenten simpelweg niet veroorloven.
Et voilà, het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds – opgericht in 1988 door Pieter Moerenhout, vader van een conservatoriumstudente, die tienduizenden guldens leende om voor zijn dochter een viool te kopen. Het NMF wil anderen die geldzorgen besparen. Sinds 2018 staat Manon Veenendaal (1978, Amersfoort) als directeur/bestuurder op de bok, na er in 2005 neergestreken te zijn, met een master Kunstbeleid en Management, een beroepsopleiding Fondsenwerver en ervaring bij het Amsterdam Sinfonietta in de tas.
Er zullen niet veel mensen zijn die met meer plezier naar hun werk gaan dan zij. Zelf een niet onverdienstelijk celliste, beheert Veenendaal met haar kleine, gepassioneerde team een collectie van ruim 500 instrumenten – en zo’n 250 strijkstokken – met een waarde van meer dan 43 miljoen euro. De collectie, waaruit musici een instrument in bruikleen krijgen, wordt als cultureel erfgoed onderhouden en uitgebouwd met aankopen, bruiklenen en schenkingen, zonder enige overheidssubsidie. Naast hout bevat de collectie ook koper en zilver en zijn er toets-, tokkel-, balg-, blaas- en percussie-instrumenten. Veenendaal: ‘Ook ontwikkelen we samen met musici en bouwers unieke instrumenten, zoals een metalen panfluit en het mobiele Monteverdi-orgel.’
Het NMF koppelt musicus aan instrument en helpt bij het zoeken naar die magische klik. ‘Dat proces kan jaren duren’, aldus Manon Veenendaal in De Instrumentenkamer over de zoektocht met en voor topvioliste Carla Leurs, die resulteerde in de aankoop – mogelijk gemaakt door een legaat – door NMF van een Guadagnini-viool uit 1770. Die podcastreeks De Instrumentenkamer is een van de eigentijdse manieren, waarop Veenendaal het fonds onder de aandacht brengt, net als het YouTube-kanaal waar musici op ontroerende wijze getuigen van de impact die ‘hun’ NMF-instrument heeft op hun leven.
Emotioneel is ook de extra lading in de muziek die uit Oekraïne gevluchte musici dankzij een bemiddelingsactie van Veenendaal en haar team weer kunnen maken: ‘Met het project Doorspelen zamelden we muziekinstrumenten voor hen in. Al snel trokken we het initiatief breder naar álle ontheemden. De naam ontleenden we aan een dichtregel van Shakespeare: If music be the food of love, play on.Quod erat demonstrandum.

Bron: NMF Magazine.