Weg van Filantropie

28 maart 2017, 10:00
Major donors willen meer dan alleen geld geven; ze willen hun droom realiseren.
Major donors willen meer dan alleen geld geven; ze willen hun droom realiseren.
Mooi uitgegeven, prettig leesbaar en vooral: zéér uitgebreid. Het vorige week verschenen Handboek & Werkboek Weg van Filantropie van Vera Peerdeman en Hans Broodman van Nassau Fundraising pleit voor een ‘nieuwe’ relatie tussen grote gevers en organisaties. Sterker nog: die samenwerking wordt nauwkeurig in kaart gebracht door stappenplannen en afvinklijstjes.
 
Handvatten voor een completere en subtielere aanpak
Het materiaal in dit boek is weliswaar grotendeels bekend, maar door de grondige aanpak uitstekend toegankelijk gemaakt. We hebben al vaak gehoord dat grote gevers veel meer willen dan een al dan niet goed geplaatste geldvraag. Steeds meer potentiële grote gevers willen via/samen met organisaties werken aan hun eigen idealen en doelstellingen.
Dat vraagt om een veel subtielere en complexere aanpak. Dit boek biedt handvatten voor die aanpak.
Origineel is het idee van de auteurs om een dubbel werkboek toe te voegen: voor zowel organisaties als potentiële grote gevers.
 
Uitgebreide quotes van fondsenwervers en gevers
De auteurs (met jarenlange major donor-ervaring bij o.a. adviseur Nassau Fundraising) citeren naar hartenlust uit Filantropie in Nederland (www.filantropieinnederland.nl), het grote geversonderzoek waaraan auteur Peerdeman zelf een grote bijdrage heeft geleverd.
Dat betekent dat we uitgebreide quotes lezen van relatiebeheerders en fondsenwervers van allerlei soorten organisaties én van diverse typen grote gevers. En dat werkt. Bij elk citaat zie je een gever/fondsenwerver voor je en krijg je weer een iets completer beeld van het hele proces van grote giften werven/geven.
 
Geen banknummers en emmers informatie
Het is - nog steeds! - niet ongebruikelijk dat een non-profitorganisatie een geïnteresseerde grote gever afscheept met een routineuze mail of een haastig opgedreund banknummer. Dat stoot de kandidaat-gever natuurlijk af. Die wil serieus genomen worden: meepraten en overleggen over wat er mogelijk is met zijn/haar bijdrage (en dat kan veel meer zijn dan alleen geld). En uiteindelijk samen met de organisatie werken aan een gemeenschappelijk doel.
Grote gevers willen niet zomaar impulsief geld/tijd/expertise geven, ze willen hun eigen dromen realiseren en hun eigen doelstellingen bereiken. De kunst is als organisatie samen met de potentiële gever op zoek te gaan naar gedeelde idealen en doelstellingen. Dat kost tijd, aandacht en empathie.
 
Heldere ordening van intensieve processen
Het Handboek is een prima overzicht van motieven en praktijken van grote gevers. Ook de overvloedige stappenplannen en afvinklijstjes zijn zinvol om fondsenwervers en relatiemanagers te doordringen van het belang van de ‘gezamenlijke reis naar het doel’ van organisatie en gever. Complexe gedachtenprocessen worden daardoor helder geordend.
Nooit overhaast te werk gaan en nooit standaard een emmer informatie (hoe gedegen en verantwoord ook) over de grote gever uitstorten!
Grote giften werven én grote giften geven is een arbeidsintensief proces. Dit boek brengt dat proces uitputtend in kaart.
 
Kritische stijlnoot
Eigenlijk niets dan lof dus, voor dit boek dat nu al de status van standaardwerk verdient. Toch een kritische (stijl)noot: uitstraling en toon van de boeken zijn nogal speels en ‘meisjesachtig’. Vermoedelijk geen probleem voor de mensen van non-profitorganisaties die er beslist mee aan de slag moeten gaan.
Maar ik betwijfel of veel grote gevers aangesproken worden door de wat schoolse lijstjes en aanpak. Ook de popi taal doet enigszins afbreuk aan de waarde van het boek. Geef-olutie, kantelingen, droomdelers, andere winden die waaien en steeds maar weer die afgekloven passie… Zucht.
Het hele boek is één groot pleidooi voor het serieus nemen van grote gevers en hun idealen. Spreek ze dan ook serieus aan. Met ‘u’ bijvoorbeeld, de standaardvorm voor mensen die elkaar (nog) niet kennen. En matig de jolige taal een beetje.

Wilt u een exemplaar van Handboek & Werkboek Weg van Filantropie  bestellen? Klik hier.

Wilt u het verslag lezen van de vernissage? Klik hier.
►Wilt u voortaan elke donderdagochtend het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement op DDB Journaal: klik hier.


 
gerelateerde items