Driemaal 'Philanthropy'

Driemaal 'Philanthropy'
Driemaal 'Philanthropy'
2 augustus 2007

In de vorige uitgave van FM werden de vakbladen The NonProfitTimes, Fundraising Success en The Chronicle of Philanthropy gerecenseerd. Deze keer zijn drie andere Amerikaanse tijdschriften aan de beurt: Advancing Philanthropy, Philanthropy Matters en Philanthropy World.

Advancing Philanthropy
is het officiële orgaan van de AFP (Association of Fundraising Professionals), de Amerikaanse beroepsvereniging voor fondsenwervers. Daarom in dit magazine natuurlijk veel nieuws van de AFP en informatie over opleidingen, banen en dergelijke. Dat hoort bij een blad van een beroepsvereniging. Daarnaast (gelukkig) ook veel cases en ideeën, die ook in Europa toepasbaar zijn. Een abonnement is daarom dan ook zeker het overwegen waard (80 US $), alhoewel het wellicht slimmer is om dan maar gelijk lid te worden van de AFP (220 US $). Dat biedt behalve een abonnement op Advancing Philanthrophy ook nog een aantal andere "benefits". Zoals substantiële korting op het altijd interessante AFP-congres. Het magazine verschijnt zeven maal per jaar. Website: www.afpnet.org

Goed nieuws voor Nederlanders (want die willen graag goede vakinformatie, maar betalen: ho maar...): het Center on Philanthropy van de Indiana University geeft frequent een - gratis - nieuwsbrief uit met de titel Philanthropy Matters. Niet erg dik en onregelmatig verschijnend, maar wel degelijke informatie. Boekbesprekingen en "keyfindings" uit nieuwe wetenschappelijke onderzoeken vullen het blad van deze gerenommeerde universiteit. Website: www.philanthropy.iupui.edu

Sinds kort kennen we in Nederland het magazine Doelbewust dat zich niet richt op de professionals in de Goede Doelen wereld, maar op de gevers. Het Amerikaanse Philanthropy World is het glossy broertje van Doelbewust. In het blad geen aandacht voor "de familie Jansen tweehoog achter" (de typische Nederlandse gever - en nummer 5 in de FM Top 50), maar juist voor wat in fondsenwerversjargon "Major Donors" heet. Kortom: de "rich and famous" vertellen in dit blad over hun relatie met Goede Doelen en het eigen geefgedrag. Ook komen bestuursleden van charities aan het woord (die in de US eigenlijk niet besturen, maar vooral fondsen werven). Natuurlijk ontbreken de society pagina's niet: foto's van feestjes van Goede Doelen met bekende personages, die zich als een wethouder Hekking voor de lens van de fotograaf verdringen. Een soort Stan Huygens Journaal in het kwadraat dus. Een vermakelijk magazine dat een beeld schetst van een geefcultuur die wij (nog?) niet kennen. Alleen daarom al de moeite waard! Philanthropy World verschijnt vier keer per jaar en organiseert eenmaal per jaar een gala voor haar lezers. Een abonnement kost 62 US $.