Miljoenen snappen digitale overheid (DigiD) onvoldoende

12 juli 2023

Nederlandse bibliotheken ondergaan een ware metaformose als digitale helpdesks. Ze richten in hoog tempo loketten in voor miljoenen Nederlanders met een tekort aan digitale vaardigheden, zo meldt Nos Nieuws. Momenteel zijn er 682 Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s). Dit aantal groeit overal in het land. Miljoenen Nederlanders komen digitaal niet of niet goed mee.
Onlangs stond demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen (D66) van Koninkrijksrelaties en Digitalisering stil bij de 100.000ste digitale hulpvraag sinds 2019. Dat gebeurde tijdens een bijeenkomst van vertegenwoordigers van bibliotheken in Rotterdam. Mensen tobben het meest met DigiD. Veel vragen gaan over het aanvragen en activeren daarvan of over het installeren van de DigiD-app. ‘Het besef groeit dat we te hard gaan als maatschappij’, aldus Stephanie Kuijper van KB nationale bibliotheek.
Uit recent onderzoek komt naar voren dat circa 4,5 mln volwassen Nederlanders onvoldoende in staat zijn om digitale overheidsinformatie te vinden en gebruik te maken van online dienstverlening van de overheid. Daarbij gaat het vooral om ouderen. De 65-plussers stellen zes van de tien vragen bij de informatiepunten. Ook laaggeletterden, mensen met een lichte verstandelijke beperking en anderstaligen lopen geregeld vast in de digitale wereld. Mensen voelen zich gefrustreerd en maatschappelijk buiten spel staan. Ze lopen regelmatig voorzieningen mis.