'Mijn drang om te helpen komt van heel diep' Natasja Froger, ambassadeur Het Vergeten Kind en ALS

Logo Het Vergeten Kind. 
Logo Het Vergeten Kind. 
7 maart 2024
Profiel | | Goede doelen

Een geboren goede doelen-ambassadeur, dat is tv-personality Natasja Froger ten voeten uit. De programma’s die ze presenteert hebben altijd te maken met een hulpvraag. Van jongs af aan begaan met het lot van de hulpbehoevende medemens staat zij immer paraat om andermans leed te helpen verzachten. Tientallen dagen per jaar zet Natasja zich in voor goede doelen. Toewijding die uitzonderlijk mag heten. Ze werd dan ook geridderd voor haar bijzondere verdiensten voor de maatschappij. We kijken terug op vele jaren belangeloze inzet voor goede doelen. Met focus op de stichtingen ALS Nederland en Het Vergeten Kind.



NFroger copy.jpeg
Natasja Froger (Foto: Dirk Kome). 

We ontmoeten Natasja tijdens de lunch bij Nick Vollebregt in Laren, al ruim honderd jaar de Gooise pleisterplaats voor liefhebbers van Parijse cuisine in een bruine kroeg-setting met wit linnen en jazzlegendes aan de muur. Hier laat chef Robert Zuijderhoudt zien wat goed koken is.

Natasja kent hem en komt hier graag: ‘Rond 2009 zijn René en ik gevraagd om een tv-programma te maken over de Stichting Heppie. Die huurden een hotel af voor kinderen met autisme en voor kinderen van de Voedselbank. Een combinatie die mij erg aan het hart ging omdat ik graag iets voor kinderen doe, overigens samen met zo’n vijfhonderd vrijwilligers die zich met hun hele ziel en zaligheid inzetten om kinderen even onbezorgd kind te laten zijn. Een recht dat elk kind heeft. Ik gun elk kind de jeugd die ik zelf ook heb gehad. Daarom zal ik me altijd blijven inzetten voor kinderen die het minder goed hebben of die iets in hun rugzak hebben waar ze zelf niks aan kunnen doen.’

Mee met de kinderen

Inmiddels zijn Heppie en Het Vergeten Kind samengegaan. De stichting zet zich in voor duizenden kwetsbare kinderen in Nederland die het moeilijk hebben. Een van de oorzaken: teveel problemen thuis. Doel van de stichting is dat al deze kinderen zich gehoord en gezien voelen. Dat ze zich op een veilige en stabiele plek positief kunnen ontwikkelen. Feit: landelijk zijn ruim 42.000 kinderen uit huis geplaatst omdat de situatie onhoudbaar is. Door de betrokkenheid van psychologen, hulpverleners en docenten uit het speciaal onderwijs bestaat er veel knowhow om die kinderen hun eigen plek te helpen vinden in de maatschappij. Anderzijds weten verschillende BN’ers met hun bekendheid veel  aandacht te trekken.

Natasja: ‘In het begin waren dat vooral Guusje Nederhorst, Dinand Woesthoff, Johnny de Mol en Babette van Veen. Die konden heel goed aan de bel trekken.’ Zelf kwam Natasja ook al vroeg in actie en nog steeds gaat zij vele dagen per jaar mee met de kinderen. Naar een pretpark bijvoorbeeld, mee op kamp of samen pannenkoeken bakken en een luisterend oor bieden. Persoonlijk contact vindt zij heel belangrijk.

Unforgettables

Als ervaringsdeskundigen worden the Unforgettables ingezet. Dat is de jongerenraad van Het Vergeten Kind. Te vaak wordt namelijk alleen maar óver kinderen gepraat in plaats van mét kinderen. Deze jongeren zijn de stem voor de 100.000 kwetsbare kinderen die opgroeien in gezinnen met meervoudige problematiek. Natasja: ‘Deze jongvolwassenen zijn zelf de beste ambassadeurs en maken veel meer impact dan ik met mijn fantastische jeugd.’ Tijdens de Week van Het Vergeten Kind in februari was Natasja samen met mede-ambassadeurs Jörgen Raymann en Inge de Bruijn de hele week aanwezig in de media, o.a. voor de uitreiking van de Hartenhuis Awards. Een prijs voor de meest aandachtsvolle hulpverleners van Nederland waarmee de stichting hoopt andere hulpverleners te inspireren.  

Startschoten en collectebussen

Natasja’s diepgewortelde drang om te helpen kent geen grenzen. Dat begon al op de basisschool met een actie voor het dierenasiel. Met een groot rechtvaardigheidsgevoel heeft ze het altijd opgenomen voor de zwakkeren in onze samenleving. Is het een roeping? ‘Dat denk ik wel. Gelukkig helpt mijn gevoel voor humor om te relativeren, want je komt wel veel leed tegen onderweg.’ Zoals ALS, een ziekte waar nog geen genezing voor bestaat. Door recente technologische ontwikkelingen is de kans op een doorbraak groter dan ooit. Tijdens de Amsterdam City Swim liep Natasja mee als supporter van haar man René die meezwom.

‘Ik kwam in contact met patiënten en heb me toen verdiept in deze gemene rotziekte. ALS is echt een doodvonnis. De verhalen raakten mij tot op het bot, dit is zo oneerlijk, daar moet een medicijn voor komen. Dus wilde ik heel graag helpen om deze ziekte onder de aandacht te brengen. Dat kan ik goed.’

Inmiddels hebben Natasja en René de taken verdeeld: de een doet een startschot, de collectebus en het Glazen Huis, de ander doet radio & tv en neemt cheques in ontvangst. René fietst de Mont Ventoux en Natasja beklimt deze uitdagende berg. Steeds met het doel geld op te halen voor een werkend medicijn tegen ALS. Het draait allemaal om de medemens bij Natasja. Een geboren ambassadeur met een heel groot hart.

Ambassadeurs Stichting ALS Nederland: René & Natasja Froger, Jan Joost van Gangelen en Diggy Dex, Thomas Acda, Candy Dulfer, Gerard Ekdom, Loek Peters, OG3NE, Joost Kooistra,  Meindert van Buuren en Natasja Froger

Ambassadeurs Het Vergeten Kind: Angela Schijf, Edino van Dorsten, Inge de Bruijn, Jamai Loman, Jörgen Raymann, Juvat Westendorp, Saar Koningsberger, Numidia en Natasja Froger.

Dit is het derde artikel in een korte serie over goodwill ambassadeurs. Het eerste (met Frits Sissing) is verschenen op 11 januari 2024, het tweede (met Erik Scherder) op 25 januari 2024.