Meer bedrijfsgeld loskrijgen? Vraag geld aan in de zomer!

Meer bedrijfsgeld loskrijgen? Vraag geld aan in de zomer!
Meer bedrijfsgeld loskrijgen? Vraag geld aan in de zomer!
13 februari 2020
Opinie | | Corporate Foundations Forum

Wat wetenschap zo leuk maakt, is dat het vol verrassingen zit. Er worden relaties aan het licht gebracht die ik misschien niet meteen zou maken, maar interessant zijn ze zeker. Zo las ik een artikel waarin wetenschappers in Amerika het verband leggen tussen de hoeveelheid zonlicht dat wordt ervaren door medewerkers van een bedrijf en het geefgedrag van dat bedrijf. 

Van zonlicht is namelijk bewezen dat dat positieve emoties bij mensen teweegbrengt. En positieve emoties leiden tot meer pro-sociaal gedrag. De hypothese is dan ook: hoe meer zonlicht medewerkers ervaren (en dus hoe meer positieve emoties zij ervaren), hoe meer dat er wordt gegeven vanuit het bedrijf. Omdat positieve emoties blijkbaar ‘besmettelijk zijn’, stellen deze wetenschappers ook dat dit verband - tussen zonlicht en geven - versterkt wordt door de mate waarin managers die over deze budgetten beslissen, zich kunnen identificeren met medewerkers. Ook wordt de relatie versterkt door de vrijheid die deze managers ervaren om bedrijfsfilantropie toe te passen, omdat deze vrijheid het toelaat de motivatie om te geven ook daadwerkelijk om te zetten in actie. Tot slot stellen ze dat hoe meer maatschappelijk onverantwoord bedrijven zijn, hoe sterker de relatie is tussen zonlicht (het creëren van positieve emoties) en bedrijfsfilantropie. Dit laatste komt doordat positieve emoties ‘goedmaakgedrag’ stimuleert. En u raadt het misschien al: alle relaties zijn bewezen! 

Nu vraagt u zich natuurlijk af: hoe kunnen we meer zonlicht creëren bij bedrijven? Zeker rondom bedrijven die met hun dagelijkse praktijken nu niet echt bijdragen aan een duurzame wereld. Ik ben geen natuurwetenschapper, dus daar kan ik helaas niet bij helpen. Maar wat u wel kunt proberen als u bij een bedrijf werkt en meer geld wilt voor uw programma of corporate foundation, is de aanvraag voor het budget indienen in een zonnige periode. Of, als u bij een goed doel werkt: alleen afspraken maken op zonnige dagen of de fondsenwerving bij bedrijven zonder concreet MBO- of filantropiebeleid te centreren in periodes van veel zon. Ik kan natuurlijk niets garanderen, maar ik zou het wel leuk vinden als iemand (met mij) dit experiment wil aangaan!
 


Wilt u meer bijdragen van Lonneke Roza lezen? Klik hier.