Crowdfunding: onterechte drempelvrees van culturele instellingen

Culturele instellingen: houd een open mind voor crowdfunding!
Culturele instellingen: houd een open mind voor crowdfunding!
14 december 2017
Opinie | | Cultuur

Crowdfunding in de cultuursector is al aardig ingeburgerd. Toch maken maar weinig Nederlandse culturele instellingen er gebruik van. Waarom eigenlijk? Roy Cremers van voordekunst denkt dat er te weinig urgentie is en dat culturele instellingen het te veel moeite vinden. Om ze te motiveren toch de stap te zetten, biedt hij een tweetal voorbeelden van hoe het ook kan.
 
Rond 2010 is het fenomeen crowdfunding in de creatieve sector ontstaan. De afgelopen jaren is er veel gebeurd. Zo zijn er duizenden campagnes succesvol door een breed publiek gefinancierd. Naast tal van internationale platforms heeft vrijwel ieder land een eigen organisatie die crowdfunding in de creatieve sector faciliteert. In Nederland is dit voordekunst. Sinds 4 november 2010 hebben meer dan 165.000 donateurs bijgedragen aan ruim 2.800 succesvolle campagnes.
 
Ondanks dat de geefbereidheid onder het Nederlandse publiek groot is, meer dan tachtig procent van de campagnes op voordekunst.nl slaagt en crowdfunding écht de meest laagdrempelige manier is om te geven, valt me op dat er maar zo weinig Nederlandse culturele instellingen gebruik maken van crowdfunding. Wij horen allerlei excuses. Zo zou crowdfunding alleen voor individuen werken, kost het echt heel erg veel tijd en levert het volgens organisaties onder de streep onvoldoende op.
 
Het klopt dat crowdfunding tijd kost en het klopt ook dat crowdfunding voor persoonlijke projecten goed werkt. Maar ook voor gevestigde instellingen werkt crowdfunding en het levert veel meer op dan alleen geld, namelijk betrokkenheid bij het publiek. Het gegeven dat Nederlandse culturele instellingen crowdfunding niet echt omarmen, geeft mijns inziens eerder aan dat er onvoldoende urgentie is én dat veel culturele instellingen het te veel moeite vinden om zich daadwerkelijk tot hun publiek te verhouden.
 
In dit artikel wil ik twee aansprekende internationale instellingen aanhalen die wellicht wat inspiratie bieden voor Nederlandse culturele instellingen om toch gewoon een keer te proberen.
 
Musée du Louvre: Tous mécènes!
Als sinds eind 2010 zet het Franse nationale museum crowdfunding in als een manier om aanvullende inkomsten te genereren. Met succes. Tot nu toe is iedere campagne geslaagd, met als hoogtepunt de campagne die momenteel loopt. Er wordt momenteel een miljoen euro gevraagd voor het ‘terughalen’ van het livre d’heures van Koning Frans I, een meesterwerk uit de Franse Renaissance. De campagne is in oktober van start gegaan en loopt nog tot en met 15 februari. Er is inmiddels al 72 procent gedoneerd.
 
 
Het mooie aan deze campagne is dat het een werk van nationaal belang betreft en dat er door het museum echt belang gehecht wordt aan het aankopen van dit werk dat zich momenteel in Engeland bevindt. Tevens bijzonder: Louis Vuitton Moët Hennessy heeft zich als hoofdsponsor opgeworpen en toegezegd de helft van het benodigde bedrag te matchen. Zo ontstaat er een mooie mix van bedrijfssponsoring, particuliere donaties en overheidssteun, want het Louvre wordt grotendeels door de staat ondersteund.
 
Waarom crowdfunding? Het Louvre zelf zegt: ‘Crowdfunding campaigns have become a major annual event. Each year, several thousand of you have contributed to the conservation or acquisition of major artworks such as the Winged Victory of Samothrace in 2013, the Breteuil Table, also known as the Teschen Table, in 2014, or Saly's Cupid in 2015. Your commitment to the Louvre is vital. Through these campaigns, you play an active part in safeguarding and enriching our heritage.’
 
The Invisible Dog Art Centre
Sinds 2009 is The Invisible Dog Art Centre actief in Brooklyn, New York. Het is een kunstencentrum dat jaarlijks zo’n 25.000 bezoekers trekt. Relatief kleinschalig dus. Jaarlijks heeft The Invisible Dog een programma waarvoor het een diverse financieringsmix hanteert. Sinds het vierde seizoen in 2012, wordt er crowdfunded via Kickstarter. Voor het activiteitenprogramma wordt zo’n 25.000 dollar gevraagd via crowdfunding en tot nu toe is iedere campagne uitermate succesvol verlopen. Dit jaar werd zelfs een record behaald, een ruime verdubbeling. In plaats van 25.000 is er 52.234 dollar opgehaald, waarmee er weer een seizoen van The Invisible Dog voor en met kunstenaars en fans is veiliggesteld. 
 

The Inivisible Dog Art Centre
Ik sprak vorig jaar met Lucien Zayan, de drijvende kracht achter The Invisible Dog Art Centre en hij benadrukt dat juist crowdfunding voor zijn organisatie essentieel is. Op deze manier kan hij direct in contact komen met zijn publiek en ook voor overige financiers duidelijk krijgen waarom zijn plek zo belangrijk is. Hij vindt het tevens belangrijk dat je als culturele instelling laat zien dat je draagvlak hebt bij een publiek.
 




Dear Donors,
Thank you.
Thank you for listening, thank you for believing in us, thank you for donating and sharing our cause.
Thank you for holding us accountable to our commitments and demanding that we stay relevant.
Thank you for your creativity and collaboration.
Thank you.

This year, our annual Kickstarter collected $52,234 - the greatest amount of contributions that we have ever received. We saw a significant increase in the number of donors - 101 more than last year, for a total of 363. And, in a time of such uncertainty, donors put even more faith in our ability to succeed, and we are thrilled to see an increased number of major donors join our family.
We are proud to tell you that all of the artists of the 9th Season will see their projects at least partially funded. And with that confirmed, we go back to work. This Season's artists will thrive at the Invisible Dog, but that isn't enough. We must prepare for our decade, our 10th Season, and for the thriving of those artists as well.
And as we look to the future, we are thrilled to announce the creation of the Elizabeth Krief and Jacques Manardo Artist Residency Program @ The Invisible Dog. This residency, exclusively supported by Ms Krief and Mr Manardo, ensures that for the next four years a new group of artists will live and work in NYC, joining us on Bergen Street from around the world, USA included. Not only is this an amazing opportunity for those artists, but it also provides crucial opportunities for cross-cultural collaboration and friendship for the artists already working at the Invisible Dog. More details to come in the following days.
Together, we persevere. Together, we combine our vision, our talent, and our diligence to ensure that we are always challenged, always invigorated. We aspire to beauty through collaboration; we demand hard work, honest discussions, and joy.
Thank you for joining us, for supporting us, for introducing us to your friends, family and colleagues. The 9th Season is ours.
Lucien Zayan
Founder Director

 
Deze twee internationale voorbeelden laten zien dat crowdfunding ook zeker structureel ingezet kan worden, voor zowel een traditioneel, nationaal museum als het Louvre, maar ook voor een kleinere, jonge presentatie-instelling in New York. 
 
Ik ben benieuwd of er ook een Nederlandse instelling opstaat die echt actief en zichtbaar crowdfunding in gaat zetten. Of is het inderdaad zo dat de gemiddelde Nederlandse culturele instelling liever geen draagvlak creëert bij het publiek en crowdfunding niet de moeite waard vindt?
 
2/2