Fondsenwerving: innovatie of transformatie? Drie groeitips!

Foto: Rosie Steggles/Unsplash
Foto: Rosie Steggles/Unsplash
13 mei 2021
Opinie | | Fondsenwerving

Fondsenwerving is van oudsher een nogal losstaande entiteit binnen een goed doel, waar financiële middelen worden opgehaald voor de activiteiten van het goede doel. Geen ‘u vraagt, wij draaien’, maar ‘u geeft, wij bepalen’. DDB-expert Ellen Janssens pleit voor een bredere kijk op fondsenwerving en geeft drie mogelijkheden voor groei.


In Twee werelden runnen: CEO’s van goede doelen verdienen meer betoogt Vera Peerdeman dat de afdelingen doelrealisatie en fondsenwerving in feite twee aparte werelden zijn, die idealiter los van elkaar excelleren. In We zijn (g)een fondsenwervende organisatie! De muur tussen ‘geld in’ en ‘geld uit’ stelt Baukje Stam bijna het tegenovergestelde in het kader van impactmarketing naar een veel hechtere samenwerking tussen fondsenwerving en de inhoudelijke programma’s.

Persoonlijk ben ik voorstander van deze laatste insteek: fondsenwerving die optimaal bijdraagt aan impact, door intensieve samenwerking tussen de diverse afdelingen. En daarbij breder kijkt dan alleen financiële bijdrages. Waardoor uiteindelijk de hele organisatie excelleert.
 
Wat zegt dit over innovatie? En innovatie in fondsenwerving? De algehele consensus is toch dat fondsenwerving zich zal moeten vernieuwen. Traditionele kanalen leveren voorlopig nog wel even op, maar niet afdoende voor de noodzakelijke (en mogelijke) groei. Vraag is echter of die groei moet komen uit dat traditionele model van ‘geld ophalen bij diverse doelgroepen voor onze activiteiten’.
 
De groei en innovatie binnen het werkveld wat nu nog fondsenwerving wordt genoemd, zit mijns inziens in de (combinatie van de) volgende drie verschillende richtingen:
  1. Het op meer verschillende manieren betrekken van diverse stakeholders bij de missie van de organisatie. Andere manieren van samenwerking die bijdragen aan het vergroten van de impact van de organisatie. Denk aan particulieren die tijd, netwerk, expertise of bijvoorbeeld data doneren. Mooie voorbeelden hiervan: Citizen Science toepassingen (bijv. Amnesty’s Digital Activists en de Stall Catchers game in de strijd tegen Alzheimer) en hackathons.
  2. De financiële steun blijft noodzakelijk om onze activiteiten te kunnen blijven verrichten. Er zullen ook nog steeds organisaties en particulieren zijn die ons financieel willen steunen, maar wel steeds minder in het ‘geld over de schutting’ model. Meer in een flexibel ‘op maat’ model, waarin samen met de giftgever wordt bekeken welke impact kan worden gerealiseerd en hoe, binnen de impact doelen van de organisatie.
  3. Nieuwe businessmodellen om inkomsten te genereren, die optimaal gebruik maken van de bezittingen, kennis, kunde en netwerk van de eigen organisatie. Businessmodellen die zorgen voor nieuwe inkomsten én tegelijkertijd bijdragen aan de missie van de organisatie. Mooie voorbeelden zijn de reanimatie trainingen voor particulieren en bedrijven van de American Heart Association en Wateraid’s Fempowered productlijn. Of natuurlijk, zoals ook al aangehaald door Baukje: het Ommetje van de Hersenstichting.
 
In een niet eens meer zo heel recent artikel schetst Kevin Waudby een soortgelijke ontwikkeling in de UK, waar de titels en verantwoordelijkheden van Fundraising Directors aan het verschuiven zijn naar Engagement en Income Generation.
 
Wat is hiervoor nodig op de lange termijn?
  1. Een langere termijn visie op het vak fondsenwerving: waar gaan we heen, hoe lang is het huidige model nog voldoende rendabel en heeft het voldoende potentieel om te groeien, en… hoe willen en kunnen we de optimale bijdrage leveren aan impact van de organisatie?
  2. Voor elk van de drie hierboven geschetste richtingen is een veel intensievere samenwerking tussen de diverse afdelingen noodzakelijk. Geen afzonderlijke targets, maar een gezamenlijke stip op de horizon. Fondsenwerving en Doelrealisatie zijn géén gescheiden werelden met aparte doelstellingen. Uiteindelijk is er maar één doel: de impactdoelen van de organisatie realiseren en waar mogelijk versnellen.
  3. Op termijn zal mijns inziens het afrekenen en beoordelen van goede doelen op het (puur financiële) percentage doelbesteding opnieuw moeten worden overwogen. Uiteindelijk is ons doel een organisatie die impact realiseert, zeker ook in samenwerking met partners die niet (alleen) financieel kunnen of willen bijdragen.
 
Uiteindelijk zal fondsenwerving als discipline gaan veranderen. Een andere naam, andere vaardigheden, andere bezigheden. Geen incrementele innovatie binnen fondsenwerving, maar disruptieve. Transformeren naar een veel nauwere samenwerking met de rest van de organisatie.
-----


* Ellen Janssens is sinds begin 2019 Innovatie-expert bij De Dikke Blauwe. Zij is zelfstandig innovatieadviseur en momenteel a.i. teammanager Fondsenwerving bij de Hersenstichting. Ellens ambitie is het versnellen van (open) innovatie om daarmee de impact van goede doelen nu en in de toekomst te vergroten. Ellen heeft haar sporen verdiend als innovatiemanager bij de Hartstichting en als zelfstandig innovatie adviseur al diverse goede doelen ondersteund in het versnellen van innovatie.

Wilt u meer van Ellens bijdragen voor De Dikke Blauwe lezen? klik hier.