Dienend leiderschap in fondsenwerven

Dienend leiderschap in fondsenwerven
Dienend leiderschap in fondsenwerven
2 december 2021
Opinie | | Fondsenwerving

Loyalty programma’s, donateur centraal, uitstroom verlagen. Veel gehoorde termen in de nieuwe jaarplannen van goede doelen. Maar wat betekent dit nou eigenlijk voor de afdeling fondsenwerving. En belangrijker misschien nog wel, voor de rest van de organisatie?

Kort geleden verscheen het boek Dienend Leiderschap – Ultieme gids voor het creëren van energie en leiderschap van Inge Nuijten uit. Een dienend leider wil de belangen van organisatie, maatschappij en medewerkers in evenwicht brengen.

Interessante materie als manager van een team fondsenwerving – hoe ondersteun je als manager je teamleden in het optimaal bijdragen aan zowel hun persoonlijke doelstellingen en groei, als aan de die van de organisatie? Of, zoals Inge het verwoordt: Een dienend leider beoogt een gezonde organisatie te creëren waarin mensen met plezier groeien, zich ontwikkelen en hun talenten en kwaliteiten optimaal kunnen inzetten.

Plezier, ontwikkeling en het gevoel optimaal bij te dragen aan het goede doel van je keuze is cruciaal om de juiste mensen te vinden en te behouden. Het verloop in fondsenwervers is hoog. En dat niet alleen, de uitdagingen die er liggen zijn groot. Je mensen volop in staat stellen hun kwaliteiten te benutten is in het voordeel van zowel de organisatie, de donateur als de mensen zelf.

Het gedachtengoed is echter voor elke fondsenwerver interessant. M.i. is dit namelijk ook wat elke fondsenwerver zou moeten doen: de donateur centraal zetten. Het belang van de donateurs vertegenwoordigen, hen in staat stellen het doel wat hen aan het hart gaat op de manier te steunen die zíj willen. Waarbij die donateurs op hun beurt weer hun talenten en kwaliteiten optimaal in kunnen zetten. Op zo’n manier dat zij daarmee bijdragen aan de missie van de organisatie en daarmee uiteindelijk de maatschappij.

Dit vergt een verregaande verandering in mindset. Net als dat dienend leiderschap vaak onterecht wordt gezien als overwaardering van de belangen van de medewerker, loert ditzelfde gevaar bij ‘dienend fondsenwerven’. De discussie over het wel of niet centraal stellen van de donateur laait ongetwijfeld weer op, want ‘we zijn hier niet voor de donateur’. Helemaal eens, een goede doelen organisatie heeft uiteindelijk maar één missie, en fondsenwerving is daarin een middel, geen doel.

Een juiste definitie van ‘dienend fondsenwerven’ is m.i. dan ook:
Een dienend fondsenwerver wil de belangen van donateur, organisatie en maatschappij in balans brengen, door supporters in staat te stellen met plezier hun middelen, kwaliteiten en talenten in te zetten om op een optimale manier bij te dragen aan de missie van de organisatie.

Die andere manieren om te steunen kunnen bijvoorbeeld zijn:
  • Het delen van ervaringsverhalen, om de urgentie van de problematiek zichtbaar te maken
  • Het bijdragen in tijd, bijv. collecteren, organiseren van sponsoracties, ander vrijwilligerswerk
  • Het delen van uitingen in het eigen netwerk (bijvoorbeeld voorlichting, uitnodigingen voor events, oproepen om te steunen of ondertekenen)
  • Gedrag – of je nu voor een gezondheidsdoel of een milieuorganisatie werkt: bijdragen door het aanpassen van gedrag kan een wezenlijk verschil maken, en is daarmee een zeer waardevolle manier van bijdragen!
  • Expertise – alle kennis en kunde die aanwezig is in je netwerk is ongelooflijk waardevol, denk aan deelname aan brainstorms, concept ontwikkeling of testing, of een behoeftepeiling. Maar ook specifieke expertise op het gebied van accounting, communicatie, inhoud en zelfs fondsenwerving.

Natuurlijk heeft elke organisatie ook financiële steun nodig om haar missie-gerichte activiteiten te kunnen blijven uitvoeren. Supporters de mogelijkheden geven om op andere manieren betrokken te raken en/of blijven bij de organisatie zal zonder twijfel ook resulteren in (meer) financiële bijdrage bij een deel van hen. De uitdaging wordt echter om ook die andere manieren van steun op waarde te schatten, in te zien wat die bijdrage aan de impact van je organisatie betekent.

Ook voor die financiële steun geldt echter exact dezelfde uitdaging: hoe vinden we manieren waarop de donateur met plezier geeft vanuit het gevoel dat zijn bijdrage optimaal bijdraagt aan wat hij of zij belangrijk vindt? En dus blijft geven? Ga het ‘gesprek’ hierover aan in je loyalty onderzoek. Vraag ze hoe zij dat gevoel krijgen, wat ze willen horen, hoe ze willen steunen. En vergeet niet hun bijdrage aan dat onderzoek te waarderen, ook dat is namelijk een manier van steun!

Het vinden en kunnen bieden van andere manieren van steunen aan de inhoudelijke activiteiten van de organisatie vergt intensieve samenwerking tussen de verschillende afdelingen van de organisatie. Samenwerking om werkelijk tot manieren te komen die optimaal bijdragen aan de impact van de organisatie, bijvoorbeeld door het samen opstellen van de Theory of Change. Welke andere bijdrages kunnen ons helpen onze doelen te bereiken?

Kortom: intensieve samenwerking intern om zo te komen tot impactgerichte samenwerking en versnelling extern. Door leiderschap waarin belangen intern én extern in balans zijn.



* Ellen Janssens is sinds begin 2019 Innovatie-expert bij De Dikke Blauwe. Zij is zelfstandig innovatieadviseur en momenteel a.i. teammanager Fondsenwerving bij de Hersenstichting. Ellens ambitie is het versnellen van (open) innovatie om daarmee de impact van goede doelen nu en in de toekomst te vergroten. Ellen heeft haar sporen verdiend als innovatiemanager bij de Hartstichting en als zelfstandig innovatie adviseur al diverse goede doelen ondersteund in het versnellen van innovatie.

Wilt u meer van Ellens bijdragen voor De Dikke Blauwe lezen? klik hier.