Challenge leidt tot partnerships met impact Twee stichtingen kunnen hun dromen waarmaken

Tiramisu Foundation en Back to Nature Foundation in de prijzen. 
Tiramisu Foundation en Back to Nature Foundation in de prijzen. 
25 mei 2023
Drie vragen aan | | Corporate Power

En de winnaars zijn: de Tiramisu Foundation en Back to Nature Foundation. De een richt zich op een ‘stevige oppepper’ voor mensen met dementie in dagbestedingslocaties, de ander op het veiligstellen van een duurzame toekomst voor mens en dier in Kenia. Drie vragen aan Gerben Eversdijk, directeur van de AFAS Foundation, over het hoe en waarom van zijn populaire ‘challenge’.



Eerst dit. Bij het project ‘Creatief met clowns’ van de Tiramisu Foundation – geënt op mensen met dementie en hun naasten – ontwerpen ouderen op een ludieke manier een nieuw kostuum voor clowns. Het idee is dat dit proces bij deze ouderen leidt tot het uiten van hun gevoelens en dat het hun verbeelding prikkelt. Met als resultaat niet alleen gevoelens van voldoening, maar ook meer zelfvertrouwen. De foundation ontvangt – als alles volgens plan verloopt – in drie jaar ruim € 100.000.

Het andere project is gericht op het behoud van het Masai Mara ecosysteem. De Back to Nature Foundation beijvert zich voor het bouwen van waterputten voor gemeenschappen en wilde dieren in de Loita Hills in Oost-Kenia. De bedoeling daarvan is om de trekroutes van dieren te vergroten en de toegang tot natuurlijke hulpbronnen te herstellen. Dit project ontvangt – als alles volgens plan gaat – een totaalbedrag van $ 452.000.

Wat gaf na de pitchdag de doorslag voor steunverlening?
Gerben Eversdijk: ‘Voor het project van de Tiramisu Foundation was de jury meteen gewonnen. Dit project voltrekt zich in een intieme, beschutte setting. Het is behapbaar, praktisch en zeer to the point. Het gaat om een specifieke doelgroep. Een juiste omgang met mensen met dementie is maatschappelijk relevant. Het fenomeen staat midden in de samenleving. De pitch was aansprekend en er bleek ook nog eens een wetenschappelijk rapport onder te liggen.’

‘Een project als dat van de Back to Nature Foundation stond al een tijd op ons verlanglijstje. Je ziet dat in Oost-Kenia veel land wordt opgekocht door commerciële partijen. Dit gaat ten koste van de natuurlijke habitat en leidt tot allerlei belemmeringen voor de plaatselijke bevolking en fauna. Wat hielp is dat de uitvoering van dit project – herstel en bescherming van het ecosysteem door en voor de doelgroep – voortvarend verloopt.’  

En een voorbeeld van een project dat niet werd gehonoreerd?
‘Dit betrof een project voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. De missie was oké, over de weg er naartoe rezen vraagtekens, hoezeer het onderwerp ons ook aan het hart gaat. De publiciteitscampagne die uitgedacht was had een professionele opzet en was voorzien van goede content. Toch verbaasde ons dat men gezien de doelgroep geen gebruik maakte van de socialemedia-app TikTok. Al met al stond het plan nog niet volledig en daarom wezen wij deze af.’
 
Staat de AFAS Foundation Challenge zoals beoogd?
‘De foundation is opgericht in 2015. We steunden al meer dan 530 projecten. Tot dusver is er meer dan € 48 mln gedoneerd aan goede doelen. Het budget voor dit jaar bedraagt € 8,5 mln. We doen de Challenge drie à vier keer per jaar. Het format – projecten laten pitchen door maatschappelijke organisaties – slaat aan. Deze keer hadden we twee winnaars, twee projecten krijgen een herkansing en er waren twee afvallers.’

‘We vinden het belangrijk om anderen te inspireren en te zien dat anderen elkaar inspireren. Het mooiste bij het pitchen is dat je emotie ziet. Je krijgt als het ware een kijkje in het hart van de deelnemers. Sinds kort stellen we de Challenge open voor publiek en ook voor andere foundations. Deze keer toonden vertegenwoordigers van Van Lanschot en ABNAMRO MeesPierson belangstelling.’