Wandelen blijkt goed voor goede doelen

Wandelaars houden van goede doelen. 
Wandelaars houden van goede doelen. 
28 februari 2024
Verslag | | Wetenschap

In deze rubriek een update van het internationale wetenschappelijke nieuws over filantropie en geefgedrag. Van de oceanen die steeds populairder worden als geefdoel tot jongeren die het beter blijken te doen bij crowdfunding dan ouderen. In de filantropie valt heel wat te kiezen.



Wandelen is goed voor je, dat is geen nieuws. Maar wandelen is ook goed voor goede doelen. Organisatoren van sponsorlopen weten dat allang, maar een studie van de University of Pennsylvania (VS) lijkt het te bevestigen.

Voor het onderzoek werden 94 proefpersonen van 65 jaar en ouder (die hadden aangegeven dat ze graag meer wilden wandelen) opgedeeld in vier groepen. De deelnemers in de eerste groep kregen een wandelschema dat ze zestien weken moesten volhouden. Elke week, wanneer de doelen (een bepaald aantal stappen) was gehaald, kregen ze twintig dollar. Een tweede groep kreeg hetzelfde bedrag, om dat vervolgens te besteden aan een goed doel. De derde groep moest een deel van het bedrag doneren en een deel zelf houden. En dan was er nog een controlegroep die geen beloning kreeg.

Wat bleek? De deelnemers die in de ‘goededoelengroep’ zaten, hadden beduidend meer stappen gelopen dan de anderen. Waarom dat precies was (voelden ze zich betrokken of verplicht?) werd niet duidelijk. Hoe dan ook: na de zestien weken, toen er geen geld meer te verdelen was, liepen deelnemers uit alle groepen al snel weer een stuk minder ver. Mensen een financiële beloning in het vooruitzicht stellen bij een (gezonde) inspanning helpt dus. Koppel je dat aan een goed doel, dan zijn wandelaars nog meer gemotiveerd.

Slachtoffers antisemitisme geven meer

Amerikaanse mensen van Joodse afkomst geven veel meer geld aan goede doelen wanneer ze zelf (of iemand in hun huishouden) te maken hebben gehad met antisemitisme. Dat blijkt uit een studie van Indiana University (VS) onder 3115 mensen, van wie twee derde Joods was. Joodse deelnemers die zelf geen slachtoffer zijn maar zich wel zorgen maken om antisemitisme, bijvoorbeeld vanwege de oorlog tussen Israël en Hamas, geven ook vaker en meer dan zij die zich geen zorgen maken.

Ongeveer een op de vijf Joodse deelnemers aan de studie gaf aan zelf last te hebben gehad van antisemitisme. Bij orthodoxe Joden ging het om drie op de tien. Een kwart van de ondervraagde Joodse deelnemers gaf specifiek geld aan goede doelen die verbonden zijn aan Israël. In Joodse huishoudens werd relatief meer geld gegeven aan goede doelen dan in niet-Joodse. Hoe religieuzer de gevers waren, hoe meer geld ze doneerden – ook aan seculiere doelen.

Oceanen als goed doel meer in trek

Goede-doelenorganisaties geven steeds meer geld uit aan de bescherming van de oceanen. In 2010 ging het wereldwijd nog om 430 miljoen dollar, nu is het al meer dan een miljard. Dat blijkt uit een studie van het Amerikaanse onderzoeks- en adviesbureau Our Shared Seas. Goed nieuws, zou je zeggen, maar volgens het bureau gaat nog steeds niet meer dan één procent van de filantropische bestedingen in de wereld naar het behoud van zeventig procent van de aarde – de oceanen dus.

Filantropie helpt landen wel om een belangrijk doel te bereiken dat in 2022 door de Verenigde Naties is geformuleerd: dertig procent van het land- en zeeoppervlak zou een beschermde status moeten krijgen. De grootste gevers aan de oceanen zijn de David and Lucille Packard Foundation (1,26 miljard dollar tussen 2010 en 2022), de Gordon and Patty Moore Foundation (753 miljoen) en de Walton Family Foundation (504 miljoen). Het is niet bekend of de trend om meer geld te doneren aan het behoud van de oceanen zal doorzetten, maar volgens experts lijkt het er wel op.

Jongeren doen het beter bij crowdfunding

Maakt het bij een crowdfundingactie uit hoe oud degene is die het initiatief heeft opgezet? Ja, blijkt uit een studie van IE University (Madrid), Technische Universität München en Indiana University (VS). De onderzoekers analyseerden 41.602 campagnes op het crowdfundingplatform Indiegogo. Ze gebruikten AI om een schatting te maken van de leeftijd van de initiatiefnemers, op basis van de foto die ze bij hun oproep hadden geplaatst.

De onderzoekers vonden een relatie tussen de opbrengst van de acties en de leeftijd van degene die erachter zat. Kort gezegd: hoe ouder die was (of in elk geval oogde), hoe minder geld hij binnensleepte. Volgens de onderzoekers is het mogelijk dat donateurs denken dat ondernemerschap gewoon meer iets is voor jonge(re) mensen. Dat ouderen misschien meer ervaring hebben, vinden potentiële gevers kennelijk minder belangrijk. Oudere ondernemers die gebruik maken van crowdfunding, zo bleek ook uit de studie, trekken relatief veel oudere gevers aan. Die hebben nog wel vertrouwen in hun generatiegenoten.

Spirituele mensen guller

Mensen die geloven, geven meer. Het verband tussen religiositeit en vrijgevigheid is meermalen aangetoond. Maar hoe zit het met mensen die zich spiritueel noemen? Voor hen geldt hetzelfde, blijkt uit een studie van Indiana University (VS). Ook doen ‘spirituele’ mensen vaker dan gemiddeld vrijwilligerswerk, net als religieuzen.

De onderzoekers vroegen ruim 3600 mensen naar hun religieuze en spirituele leven. De deelnemers gaven onder andere aan of ze aan yoga en meditatie doen, of ze religieuze en spirituele teksten lezen en bijeenkomsten bezoeken. Als ze zulke activiteiten ontplooiden, zo liet de studie zien, gaven ze gemiddeld ook vaker aan goede doelen en deden ze meer vrijwilligerswerk. Vooral mensen die aangaven lid te zijn van een (kleine) gemeenschap van religieuze en spirituele gelijkgestemden doneerden vaker.

Liefdadigheidsinstellingen, zo zeggen de onderzoekers, moeten zich realiseren dat er een verschuiving gaande is: mensen keren zich immers in toenemende mate af van ‘georganiseerde’ religies terwijl de vaak meer individueel gerichte spiritualiteit in opkomst is. Hoe dat precies van invloed is op liefdadigheid zou nader moeten worden onderzocht. Maar duidelijk is dat mensen die geloven dat er ‘iets’ is – wat dan ook – guller zijn voor goede doelen.