Toon alles (2)
Hans Hulst

Marianne Verhoeven: er is leven na de salarisrel

13 november 2008, 08:59
Tot enkele jaren terug was Marianne Verhoeven hoofd communicatie bij de Hartstichting. Ze zat dicht bij het vuur toen daar de geruchtmakende salarisrel uitbrak. Verhoeven vertrok en raakte een beetje uit beeld. Tegenwoordig is ze directeur van het Prinses Beatrix Fonds, een kleine organisatie die nadrukkelijk aan de weg timmert. "De salarisrel is door een veelheid van factoren volkomen uit de hand gelopen."


Hoe kijk je terug op je periode bij de Hartstichting?

 


"Bij de Hartstichting heb ik een fantastische tijd gehad. Het was mijn eerste -betaalde- ervaring met de goededoelenbranche, en heb er meer dan de ruimte gekregen (of genomen) om - samen met een heel bijzonder team - campagnematig een paar grote thema's goed voor het voetlicht te krijgen. Vooral de beroertecampagne en de ‘gezond leven' campagne met o.a. Je Echte Leeftijd en de Nationale Cholesterol-test waren vernieuwend en gelukkig ook erg succesvol. Toen kwam de ‘salarisrel' die door een veelheid aan factoren volkomen uit de hand is gelopen en die niet in alle gevallen het beste in mensen heeft boven gebracht. Dat heeft mijn motivatie flink te grazen genomen. Ik was vastbesloten om nooit meer iets voor een goededoelenorganisatie te doen."

 


Je hebt een tijdje wat minder in de spotlights gestaan. Hoe zag de weg naar het Prinses Beatrix Fonds eruit?


"Na mijn vertrek bij de Hartstichting werd ik van verschillende kanten benaderd, maar door een skiongelukje, waarbij ik m'n duimen brak, moest ik noodgedwongen een maand of vier nadenken met zicht op twee gipsklompen. Na een tussenstop bij de KNMP kreeg ik de mogelijkheid om bij het Prinses Beatrix Fonds aan de slag te gaan. Ik moest thuis nog wel even uitleggen hoe dat met dat ‘nooit meer' zat."

 


Wat zijn de belangrijkste thema's en uitdagingen die je als directeur van het Prinses Beatrix Fonds wilt oppakken?

 


"Er is hier bij het PBF ongelooflijk veel te doen. Hoewel de naamsbekendheid goed is (78%), weten maar weinig mensen precies wat we doen (16%). Dus op het gebied van communicatie en fondsenwerving kunnen we hier - met ook wat oude collega's van de Hartstichting! - onszelf te buiten gaan. Het is in een relatief kleine organisatie heerlijk werken, directe lijnen en geen onnodig ‘remgewicht'. Daarnaast hebben we, omdat we met onze patiëntambassadeurs die de verschillende spierziekten en bewegingsstoornissen waar we voor staan op een geweldige manier kunnen uitdragen, de motivatie ook intern binnengehaald. Inspirerende kinderen en volwassenen met vaak een zeer slechte prognose. Het Prinses Beatrix Fonds heeft in het verleden al heel wat successen op wetenschappelijk gebied geboekt en het is dan ook onze ambitie om daar de nodige resultaten aan toe te voegen."

 


Zie ook: www.beatrix.nl  

 


 

gerelateerde items