Bijlmer zwicht voor klassieke muziek Leden Concertgebouworkest in Amsterdam Zuidoost

Logo Concertgebouworkest.
Logo Concertgebouworkest.
15 mei 2023

Zijn diversiteit & Inclusie nog steeds een 'trending topic'? De Goede Doelen Lezing 2023 was onlangs geheel gewijd aan deze thematiek. En op 14 mei speelden leden van het deftige en prestigieuze Concertgbouworkest voor een uitverkocht Bijlmer Parktheater. De musici brachten de zaal in stadsdeel Zuidoost in vervoering met Zuidoost-Europese volksmuziek. Heel wat anders dan Anton Bruckner, Gustav Mahler of Richard Strauss gespeeld door een volbezet symfonieorkest in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw, maar zeker interessant.



Eén ding hebben het Concertgebouworkest en de Bijlmer gemeen: beide zijn een smeltkroes van nationaliteiten. Het Concertgebouworkest was afgelopen zondag vertegenwoordigd met de Nederlandse solohoornist Laurens Woudenberg, de Servische violiste Jelena Ristic en de Franse contrabassist Léo Genet. Pikant was dat Woudenberg zijn drie muzikale broers had meegenomen: twee koperblazers en één houtblazer.

De musici van het Concertgebouworkest wisten zich gesteund door de multi-instrumentalist Barbaros Bozkir, slagwerker Alper Kekec en danser Rutkay Özpinar. Samen zorgen ze voor een inspirerend en meeslepend koffieconcert met veel Zuidoost-Europese volksmuziek, enkele Turkse invloeden en een opzienbarend optreden met hiphop-effecten van de lenige Özpinar. Het gemêleerde publiek vond het allemaal prachtig.

Tijdens het concert klonken ook enkele composities van jonge bewoners van Amsterdam Zuidoost. Zij waren in de gelegenheid gesteld om hun muzikale fantasieën te laten horen binnen de context van het centrale idee achter dit programma: Zuidoost-Europa en Amsterdam Zuid-Oost. Ook maakte de luisteraars kennis met een bijzonder blaasinstrument, de Armeense (en Azerbeidzjaanse) doedoek. Geschikt voor vrolijke volksmelodieën, maar ook voor meer droevige, slepende klanken. In het lage register net een klarinet.

Achtergrond

In het Bijlmer Parktheater organiseerde altviolist Michael Gieler van het Concertgebouworkest met zijn stichting Music Stages jarenlang concerten met cross-over elementen onder de naam Bijlmer Klassiek. Het orkest omarmde deze serie en wil haar graag voortzetten. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten. Niet alleen komt het orkest in contact met een meer divers publiek, ook het kamermuzikale element is van betekenis. 

In kamermuziek kun je als orkestmusicus namelijk je individualiteit ontwikkelen. Musiceren in kleine bezetting geeft musici van het Concertgebouworkest de gelegenheid op een andere manier met elkaar samen te spelen dan in een groot en wat logger symfonieorkest. Musici luisteren anders naar elkaar en reageren directer. Deze benadering draagt bij aan de transparante klank van het orkest en zijn stilistische flexibiliteit. 

Ook komend seizoen zullen het Bijlmer Parktheater en het Concertgebuworkest hun samenwerking voortzetten. Deze inmiddels elfde editie van de concertserie belooft meer grensverleggende optredens waarbij verschillende muziekstijlen en andere podiumkunsten in elkaar overgaan. Samen met acteurs, dansers, dichters en andere musici. Het programma voor het seizoen 2023/2024 zal op een later tijdstip bekend worden gemaakt. 

Hygiëne-factor

Diversiteit & inclusie houdt de gemoederen bezig. Ook de bestuurders en toezichthouders in de goede-doelensector zijn er druk mee. Diversiteit staat voor evenwicht tussen mannen en vrouwen in organisaties en het omarmen van andere nationalistieten; inclusie voor zorgen dat iedereen zich veilig voelt om te spreken en gehoord te worden. Je hebt een inclusieve cultuur nodig om divers te kunnen zijn. Dat zou een hygiënefactor moeten zijn. 


Bijlmer-Parktheater-exterieur-avond-cr-Maarten-Mooijman[74] copy.jpg

Het Bijlmer Parktheater.