'Noodhulp in Nederland is keihard nodig' SUNN-directeur Boerebach windt er geen doekjes om

Nathalie Boerebach (Foto: Dirk Kome).
Nathalie Boerebach (Foto: Dirk Kome).
4 mei 2023
Sneak preview | | (Social) Impact

Met één miljoen Nederlanders onder de armoedegrens en 600.000 landgenoten met problematische schulden is noodhulp geen overbodige luxe. Nathalie Boerebach van Stichting Urgente Noden Nederland wil zich graag inzetten voor kansengelijkheid. Wat haar betreft mag het postcodegebied waar iemand geboren is niet bepalend zijn voor de kansen die je gedurende je leven krijgt. SUNN zorgt voor snelle ondersteuning op die plaatsen waar dat het hardst nodig is.



HILVERSUM - Stichting Urgente Noden Nederland (SUNN) is gevestigd in het voormalige research- gebouw ‘Orion’ van Philips. SUNN is de ‘ontwikkel-organisatie’ van de SUN-noodhulpbureaus. Neder- landse gemeenten zijn verantwoordelijk voor het lokale armoedebeleid. Een SUN-noodhulpbureau – er zijn er 26 in ruim 100 gemeenten – is een parti- culier initiatief en aanvullend op bestaande voorzieningen en regelingen. SUNN ambieert een landelijke dekking van noodhulpbureaus. 

Directeur Nathalie Boerebach van SUN Nederland is een vrouw met een missie. Op de derde verdieping van het moderne kantoorgebouw vertelt ze gedreven over het hoe en waarom van haar organisatie. Aan woorden geen gebrek. Het is een indringend verhaal over ongelijke kansen in een veranderd Nederland anno 2023, waar een miljoen mensen onder de armoedegrens leven en 600.000 huishouders tobben met problematische schulden.

De Rijksoverheid heeft volgens recent onderzoek van de Algemene Rekenkamer weinig oog voor kwetsbare burgers die wegens afbetaling van schulden onvoldoende leefgeld overhouden. Dat geldt met name uitvoeringsorganisaties als de Belastingdienst en het Centraal Administratie- kantoor. De aanpak voor duizenden burgers met problematische schulden leidt daardoor tot financiële verstikking, vooral als het aankomt op het leveren van maatwerk.

Bestaanszekerheid

SUN Nederland draagt op grond van haar kennis graag bij aan het vinden van structurele oplossingen om te voorkomen dat mensen te maken krijgen met urgente noden. Waar het wezenlijk om zou moeten gaan is het organiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners van Nederland, vindt Boerebach. Niet steeds dat eindeloze gepraat en vergader over armoede en schulden terwijl er ondertussen niks verandert. Deze notie loopt als een rode draad door het gesprek.

Donateurs die willen bijdragen aan donaties en/of projecten – onder meer vermogensfondsen en corporate foundations – gaan vaak met Boerebach in gesprek over het vraagstuk en het speelveld rondom armoede, schulden of urgente noden. Boerebach: ‘Samen bespreken we dan ook hun mogelijke rol als donateur en hoe zij gezien hun eigen doelstellingen de meeste impact zouden kunnen maken.’


 

Dan: ‘Ze kunnen ervoor kiezen om SUN Nederland op landelijk niveau te steunen, om de noodhulpbureaus die lokaal actief zijn van budget te voorzien of om hele andere (opkomende) initiatieven, die wij als veelbelovend bestempelen, te financieren. Vanuit SUN Nederland werken we aan kennisoverdracht. We hebben een brugfunctie en helpen donateurs om hun geld zo effectief mogelijk te besteden binnen de marges van hun eigen beleid. Overigens zijn de gemeenten vaak ook gesprekspartner omdat zij extra geld willen alloceren.’  

Urgente noden

‘Voor urgente noden hebben wij geen definitie. Urgente noden zijn heel divers en afhankelijk van de (gezins)situatie. Een dienst- of hulpverlener bezoekt een cliënt en ziet bijvoorbeeld dat er geen vloerbedekking is of dat de koelkast leeg is. Bij een andere cliënt is er geen wifi en geen laptop terwijl er wel schoolgaande kinderen zijn. Nog een voorbeeld: een mevrouw op leeftijd kan nauwelijks eten omdat ze geen kunstgebit heeft. En zo kunnen we doorgaan.’

‘We hebben samen met de noodhulpbureaus een dashboard ontwikkeld. Met één druk op de knop kunnen de noodhulpbureaus hun data uploaden. Wij zien met elkaar op landelijk niveau dan wat zij in totaal uitgeven aan welke noden en voor welke doelgroepen. Ook wordt zichtbaar welke organisaties de meeste aanvragen doen. Het dashboard is mede gefinancierd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, vermogensfondsen en corporate foundations – een prachtig instrument waarmee we nu ook de minister van Armoedebeleid met inzichten kunnen voeden.’

Lees de hele reportage in het DDB-magazine dat eind mei verschijnt.

 
 
2/2