Van gewoon goed naar geweldig

Van gewoon goed naar geweldig
Van gewoon goed naar geweldig
9 oktober 2008

Om heel eerlijk te zijn: ik heb het er een beetje mee gehad. Al die managementboeken over spiritueel management, emotionele intelligentie, authentiek leiderschap en andere softe invalshoeken. Overigens wel de best verkopende managementboeken van het moment. Natuurlijk is er in sommige van deze softe boeken wel het nodige interessante te lezen (ook ik heb mijn "spirituele goeroes"), maar hypes en trends overheersen. En veel van deze boeken zijn gewoon slecht onderbouwd, laat staan wetenschappelijk verantwoord of praktisch toepasbaar.

Wie het er ook een beetje mee gehad heeft moet beslist het obstinate en anekdotische boek(je) "Het is mooi geweest" van Judith Mair (ISBN: 90 5594 350 9) eens doorbladeren. De ondertitels "Het kantoor is geen pretpark" en "Wordt er nog gewerkt of hoe zit dat?" zeggen genoeg. Mair pleit in feit voor klassieke deugden als presteren en discipline.

Wie dat ook doet is voormalig Stanford-docent Jim Collins. Hij laat zien dat dit tot uitstekende resultaten leidt. Zijn boek Good to Great, of G2G, wordt in veel managementliteratuur aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia. Collins neemt geen afstand van zachte waarden - integendeel, hard en zacht moeten in balans zijn - maar wel van hypes, celebrity CEO's, overnamegekte en aanbidding van technologie. Collins heeft geprobeerd tijdloze factoren voor succes over langere tijd te identificeren en tegelijkertijd de zoveelste hype te vermijden, waarbij hij zijn inzichten met grote eenvoud weet te formuleren.

Collins heeft intensief onderzoek verricht naar honderden Fortune 500-bedrijven. Uit deze honderden bedrijven kwamen er enkele naar voren die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even good als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden great. Het boek maakt duidelijk hoe succesvolle bedrijven zich van hun concurrenten onderscheiden en wat anderen daarvan kunnen leren.

Collins heeft zijn inzichten vertaald in een aantal principes:

1. Het leiderschap bevindt zich op niveau 5 (dienstbaar).

2. Ze werven de juiste mensen.

3. Ze zien de harde feiten onder ogen, maar blijven vertrouwen op succes.

4. Ze vinden een antwoord op drie afbakeningsvragen: wat kunt u het best, waar gelooft u het meest in en wat is cruciaal voor uw economisch voortbestaan?

5. Ze zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur.

6. Ze hechten groot belang aan technologie, maar zijn daarin selectief.

7. Ze werken gestaag en volhardend, zonder revolutionaire doorbraken.

Open deuren? Soms. Maar tegelijkertijd maakt Collins de samenhang tussen rücksichtslos deze principes volgen en de invloed op resultaten op langere termijn overduidelijk helder. Natuurlijk is kritiek hier-en-daar ook mogelijk en nodig. Hypotheekbank Fannie Mae wordt bijvoorbeeld als rolmodel neergezet; we weten inmiddels allemaal hoe het met deze club is afgelopen... Maar tegelijkertijd is het boek zeer goed toepasbaar, ook voor Goede Doelen-organisaties. De internetsite van Collins biedt wat dat betreft ook nog de nodige Food for Thought.

Eindoordeel: geweldig boek...
Tweels Tweak rapportcijfer: 9.

►"Good to Great" (Nederlandstalige editie) van Jim Collins telt 284 pagina's en is uitgegeven door Business Contact (ISBN-10: 90 254 2510 0, ISBN-13: 97 890 254 2510 4) Meer informatie over het gedachtegoed van Collins: www.jimcollins.com