Strategische innovatie: nu is het moment

Nu is dan ook het juiste moment om ook de innovatie-aanpak voor 2020 te formuleren.
Nu is dan ook het juiste moment om ook de innovatie-aanpak voor 2020 te formuleren.
27 november 2019
Opinie | | Fondsenwerving

De meeste organisaties hebben nu langzamerhand hun jaarplan voor 2020 al (bijna) op orde. Het jaarplan voor fondsenwerving, communicatie, doelbesteding, voor bedrijfsvoering. Innovatie blijft helaas nog steeds vaak een onderbelicht onderwerp. De noodzaak om te innoveren is ondertussen redelijk gemeengoed, maar wat dan en hoe? 
 
Reageren? Mail ons, of reageer via TwitterFacebook of Linkedin.
 
Ook een bijdrage schrijven voor De Dikke Blauwe? Klik dan hier.

Langzamerhand bemerken daardoor steeds meer organisaties de noodzaak om ook een innovatiestrategie te ontwikkelen. Of innovatie nu belegd is bij één persoon, bij een team, of bij de hele organisatie, zonder duidelijke visie zal er organisatie-breed onvoldoende prioriteit aan worden gegeven. Zonder helder geformuleerde en gedragen doelstellingen geen successen. 
 
Innovatie is hierbij natuurlijk nooit een doel op zich. Het volgt direct uit de meerjarenstrategie en jaarplannen. Nu is dan ook het juiste moment om ook de innovatie-aanpak voor 2020 te formuleren. Welke doelen heeft de organisatie voor komend jaar geformuleerd? Zijn die te realiseren zonder innovatie?
Wat zijn de strategische doelen voor de daaropvolgende jaren? Dragen de activiteiten van komend jaar voldoende bij aan het behalen van de doelen in de meerjarenstrategie? 
Waar is dus innovatie noodzakelijk? Innovatie in fondsenwervende technieken, in manieren om je missie te behalen, in organisatievorm, in primaire processen en systemen?
Hoe en wie, gaat die innovatie dan realiseren? En met welke partners? En welk budget?
 
Op basis van deze analyse kan een (al dan niet beknopte) innovatiestrategie worden opgesteld voor de organisatie. Voor de organisatie, zeker niét per afdeling. Niet alleen omdat zeker voor innovatie elke afdeling afhankelijk is van andere afdelingen. Maar juist omdat innovatie binnen goede doelen zich steeds meer op organisatieniveau zal en moet gaan afspelen. De internationale ontwikkelingen op innovatie binnen goede doelen laten een trend zien waarin business model innovatie steeds belangrijk wordt. 
 
Een aantal voorbeelden hiervan:
  • Organisaties waarin andere vormen van bijdrages van de supporter minstens even belangrijk zijn voor de organisatie als de financiële bijdrage. Bijdrages in tijd, kennis, netwerk, creativiteit.
  • Goede doelen die zich op de markt van social ventures gaan begeven, om daarmee nieuwe inkomstenstromen te creëren (bijvoorbeeld Fempowered van WaterAid UK).
 
Baukje Stam schreef er al over in Venture Philanthropy & Risk Appetite: je zou er trek van krijgenDonaties blijven een rol spelen. Maar traditionele goede doelen kunnen ondernemender en creatiever worden, of móeten dat misschien wel om niet ‘ouderwets’ te worden. 
 
Het formuleren van de innovatie activiteiten vanuit de organisatie strategie, vanuit de droom van de organisatie heeft nog een ander voordeel. Meer en meer zien we dat een specifieke groep financiële supporters (zowel reguliere donateurs, major donors als fondsen) bereid is te investeren in juist die meer risicovolle trajecten. Geïnspireerd worden door innovaties die mogelijk de droom van de organisatie versnellen.

Hiermee kunnen uitdagingen op het gebied van innovatie zoals: risicomijdend gedrag, onvoldoende tijd en budget worden weggenomen. En wordt innovatie meer dan een (mogelijk) risicovolle investering. Het wordt een middel om nieuwe groepen aan de organisatie te verbinden, en daarmee gezamenlijk te strijden voor die betere wereld.