SBF-jaarverslag: 2011 was een bewogen jaar

23 februari 2012

AMSTERDAM (23 februari) - In het jaarverslag van de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) kijkt voorzitter Steven van Eijck terug op een bewogen jaar. In 2011 stond een aantal belangrijke thema's op de rol, zoals het convenant ‘Ruimte voor geven' en de Geefwet, waarin de brancheorganisatie een grote rol speelde. De blik is nu vooral gericht op de toekomst.

Eén van de belangrijkste momenten van 2011 was de ondertekening van het convenant ‘Ruimte voor geven'. Sindsdien zijn er volgens het SBF al flinke vorderingen gemaakt met de acht projecten die in het convenant zijn opgenomen. Zo is met een aantal departementen al intensief overleg gevoerd over de wenselijkheid en inhoud van een deelconvenant met daarin afspraken over het afstemmen van onder meer beleid, uitvoering en onderzoek.

Kennisbank Filantropie

In 2011 is ook veel tijd geïnvesteerd in het ontwikkelen van de Kennisbank Filantropie, een centrale databank voor alle goede doelen in Nederland. Deze Kennisbank ging vorige maand van start en richt zich hoofdzakelijk op het tegen betaling leveren van data aan zakelijke gebruikers, zoals onderzoekers, dienstverleners, en goede doelen-websites. Met de Kennisbank Filantropie komt de SBF tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer om de transparantie en betrouwbaarheid van de gehele sector te vergroten.

Eigen stichting

Ook intern is er vorig jaar veel veranderd. Zo richtte de SBF in april een eigen stichting op en kon een eigen kantoor worden betrokken in Den Haag. De Stichting SBF is door de Belastingdienst, met ingang van de oprichting in april, aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).

Keurmerkstelsel en gedragscode

In 2011 werden ook flinke stappen gezet door de werkgroep Transparantie en Toezicht. Als alles volgens plan verloopt, verschijnt medio dit jaar een moderne visie die de basis moet vormen voor een geheel nieuw keurmerkstelsel voor alle ANBI's, gedifferentieerd naar aard en omvang. Aan de hand hiervan wordt toegewerkt naar de realisatie van één keurmerkstelsel. Dat zou dan uiterlijk in het derde kwartaal van 2013 gereed moeten zijn. In het vierde kwartaal van 2013 komt de SBF met een gedragscode voor alle aangesloten organisaties.

Europese stichting

De blik is dus op de toekomst gericht en er is nog veel werk aan de winkel. Zo blijft de SBF lobbyen voor Europese regels voor stichtingen.  De brancheorganisatie heeft meerdere malen aandacht gevraagd bij het ministerie van Veiligheid en Justitie voor dit door het European Economic and Social Committee (EESC) gesteunde initiatief waarmee het voor ANBI's gemakkelijker wordt om tot eenduidige afspraken te komen over grensoverschrijdende zaken.

Lokale gemeenschapsfondsen

Daarnaast wordt in de tweede helft van 2012, op basis van een plan van aanpak, een begin gemaakt met de verdere introductie van lokale gemeenschapsfondsen. In de tweede helft van 2012 is een haalbaarheidsstudie naar innovatieve financieringswijzen voor maatschappelijke initiatieven gereed.

Klik hier om het volledige jaarverslag te lezen.