Retour
‘Waarom lukt het niet de stroom van ongevraagde post stop te zetten?’ Het is een unanieme klacht van de aanwezige senioren. De marketeers merken op dat hun organisaties wel degelijk rekening houden met retour gestuurde enveloppen, en dat die direct in de administratie verwerkt worden. De senioren blijken volgens hen niet op de hoogte van de juiste manier om mutaties door te geven. Maar wat een ‘juiste manier’ voor de goede doelen is, is dat duidelijk niet voor de klanten/donateurs…
 
‘Het enige wat werkte om van al die post af te komen was dat ik groot op de envelop zette ‘overleden’ en die retour afzender stuur’
 
De goede doelen geven aan dat het ongevraagd opsturen van acceptgiro’s en cadeaus voor velen nog steeds een rendabele manier van werving is. Het brengt per saldo veel meer geld op dan dat het kost. ‘Eerlijk is eerlijk, we kijken vooral naar wat het oplevert, niet naar de mate waarin het irriteert.’ Die kennelijk oplopende irritatiegraad bij de senioren laat zich nauwelijks kwantificeren. Na het zien van een foto waarop zichtbaar is hoeveel acceptgiro’s sommige senioren ontvangen, realiseren de fondsenwervers zich dat de optelsom van al die mailings voor ontvangers tot een bizar grote hoeveelheid kan oplopen.
 
‘Als je ons zo graag wilt leren kennen, kom dan eens naar ons toe’
 
Geld maar zeker ook tijd
De aanwezige senioren geven jaarlijks aan meerdere goede doelen. Dit willen ze ook blijven doen. ‘Veel kleintjes maken groot, en het ene jaar heb ik wat meer te besteden dan het andere. Daar pas ik het bedrag op aan’. Opvallend is dat onder de aanwezigen de betrokkenheid bij een goed doel verder gaat dan het geven van geld. Het overgrote deel zet zich daarnaast ook in als vrijwilliger. ‘Ach’, verzucht een 91 jarige, ‘zolang de overheid het niet meer doet zal ik mij blijven inzetten voor anderen.’
 
‘Soms krijg ik een mailing die leest als een aanmaning. Mag het alsjeblieft een beetje minder.’
 
Uitkomst
Het batig saldo van de eerste gespreksronde met de oudere donateurs: het gesprek leidde duidelijk tot meer wederzijds begrip. Er is echter niet één aanpak die iedereen tevreden stelt, maar er kan zeker het nodige worden verbeterd, erkennen de goede doelen. Hoewel er veel afstemming is en men zich over het algemeen goed houdt aan regelgeving, lijkt het nauwelijks te voorkomen dat sommige mensen in korte tijd verschillende verzoeken krijgen om een bijdrage. Dit is nu eenmaal gevolg van de vrije markt voor fondsenwerving. In praktische zin zou het afmelden geen problemen op moeten leveren. De goede doelen zullen nu via KBO-PCOB tips aanleveren langs welke weg iemand eenvoudig en doeltreffend kan laten weten geen post (meer) te willen ontvangen.
 
 * Dit artikel is gebaseerd op en met dank aan een verslag & foto's van Hanneke Lenkens, directeur van Nederland Filantropieland
 
Nieuw: 
DDB Dailyelke dag om 12.00 uur het laatste nieuws & opinie van de afgelopen 24 uur in uw mailbox. Gratis service naast uw wekelijkse DDB Journaal.
Aanmelden: klik hier.
 
 
 
2/2
gerelateerde items