In de keuken van Philips Foundation: COVID-19 houdt ons van de straat…

In de keuken van Philips Foundation: COVID-19 houdt ons van de straat…
In de keuken van Philips Foundation: COVID-19 houdt ons van de straat…
9 april 2020
Opinie | | Corporate Foundations Forum

Philips Foundation probeert wereldwijd toegang te bieden tot kwalitatieve gezondheidszorg voor degenen die hiertoe – wegens armoede, afstand of andere omstandigheden – nauwelijks of geen toegang hebben. Plotseling blijkt wereldwijd de toegang tot kwalitatieve gezondheidszorg te wensen over te laten. 
 
Onze raderen werken op de allerhoogste toeren, alleen al om de aanvragen en eigen initiatieven op gebied van de strijd tegen dit nieuwe virus vorm te geven.
 
In januari doneerden we gezondheidsapparatuur gepaard met expertise van Philips, aan een ziekenhuis in het eerst Corona-getroffen gebied in China. In Italië ondersteunde de Philips Foundation de aankoop door Dipartimento della Protezione Civile van persoonsbeschermingsmiddelen voor personeel in ziekenhuizen en medische apparatuur voor behandeling van patienten. Ook ondersteunen we er Cesvi voor aanschaf van ventilatoren voor intensive care units in Bergamo. 
Inmiddels hebben we tenten gekocht om roulerende noodcapaciteit te plaatsen bij overbelaste ziekenhuizen. In India ondersteunen we gezondheidswerkers en mensen die hun single-dollar inkomen nu moeten missen. In Spanje en Portugal doneren we aan het Rode Kruis om ziekenhuis-infrastructuur te bouwen en beschermende apparatuur aan te kunnen schaffen. 
 
We verstrekken een lening aan de Refugee Company in Amsterdam, die daarmee machines koopt voor haar atelier, om grote getalen gecertificeerde mondkapjes te gaan maken. Een van de grondstoffen hiervoor is de filterstof waarvan ook de stofzuigerzakken worden gemaakt voor Philips stofzuigers, zodat de introductie met de leverancier snel was geregeld.
 
In Noord Amerika ondersteunen we MedShare, een organisatie die gezondheidscentra op- en inricht voor de daklozen en mensen die de reguliere gezondheidszorg niet kunnen betalen. 
We hebben aan het ministerie van gezondheidszaken in Kenia een softwarespecialist ter beschikking gesteld, om een chatbot te vertalen, die per whatsapp razendsnel betrouwbare informatie van de Wereld Gezondheids Organisatie onder de populatie verspreidt, over het tegengaan en herkennen van het virus. Deze chatbot stelt zeker dat de informatie wordt begrepen door publiek met verschillende niveaus van geletterdheid en houdt rekening met locale culturele sensitiviteit. 
 
Om zeker te stellen dat data op het Afrikaanse continent getoetst en verzameld worden om betrouwbare informatie te krijgen over de ernst en locatie van de verspreiding van het virus, heeft Philips Foundation financieel bijgedragen aan de opzet van het Virus Outbreak Data Network (VODAN). Een netwerk dat de vindbaarheid, toegankelijkheid, interoperabiliteit en hergebruik (FAIR) van data veiligstelt. We koppelen alle dataverzamelende instanties uit ons netwerk aan dit VODAN-platform. 
Ook hebben we een lening verstrekt aan een social entrepreneur in Kenia die daarvoor lab-apparatuur heeft gekocht voor het snel testen op het Corona virus, in de Check-Ups kliniek op Jomo Kenyatta International Airport. 

Alle bovenstaande initiatieven liggen dicht bij ons hart en dichtbij onze missie. De lijst zal nog groeien. Echter, zij zullen het gezondheidssysteem in bovenstaande gebieden niet blijvend veranderen. Als de acute nood wat voorbij is, is dat toch waar wij ons weer mee bezig gaan houden: die programma’s doorvoeren, die duurzaam goede gezondheidszorg voor de disadvantaged bewerkstelligen.
 

►Wilt u meer bijdragen lezen van Margot Cooijmans, directeur Philips Foundation? Klik hier