Goed geld dat breed draagvlak cultuur creëert

28 februari 2018, 06:00
Het stimuleren van cultuur en het creëren van breed draagvlak voor de sector bij een publiek dat anders niet zo snel musea of het theater zou bezoeken, kan Roy Cremers alleen maar toejuichen.
Het stimuleren van cultuur en het creëren van breed draagvlak voor de sector bij een publiek dat anders niet zo snel musea of het theater zou bezoeken, kan Roy Cremers alleen maar toejuichen.
Het begin van het jaar begint voor menig goed doel en culturele instelling goed, want dan vindt het Goed Geld Gala plaats, georganiseerd door de Goede Doelen Loterijen. Het is echter niet één gala, het zijn er drie. De grootste is het Postcode Loterij Goed Geld Gala (357 miljoen euro over 2017) waarvoor sterren als George Clooney, Bill Clinton en Leonardo DiCaprio ingevlogen worden om voor extra bekendheid en publiciteit te zorgen (en ook zelf een aardig bedrag voor hun goede doel mee konden nemen). Er zijn echter ook nog het Vriendenloterij Goed Geld Gala (58,9 miljoen euro over 2017) en het BankGiro Loterij Goed Geld Gala (74,8 miljoen euro over 2017). Een record!
 
De BankGiro Loterij is hiermee na de overheid de grootste financier van kunst en cultuur in Nederland. De loterij zorgt daarnaast niet alleen voor heel veel harde euro’s, maar ook voor extra draagvlak voor cultuur. De BankGiro Loterij richt zich met name op musea en erfgoed, maar met fikse bijdragen aan het Theaterweekend, het Prins Bernhard Cultuurfonds en het BankGiro Loterij Fonds worden ook andere disciplines ondersteund.
 
Ik heb zelf niet zo heel erg veel met loterijen. En ook niet zoveel met commercialiteit. Ik had dan ook nooit zo heel erg veel op met de loterijen. Ik ben wat dat betreft blijkbaar best wel elitair. Een paar jaar geleden kwam bij mij echter het besef dat de loterijen meer zijn dan een kansspel. Ik was al enige tijd werkzaam in de cultuursector en de bezuinigingen op cultuur werden aangekondigd. Dat was in 2010. Ik had een gesprek met mijn moeder en opeens vertelde ze me dat zij cultuur zou blijven steunen. Hoe dan? was de eerste vraag die mij direct vol verbazing uit mijn mond kwam.
 
Mijn moeder heeft namelijk niet zoveel met cultuur, vrijwel niks, maar wel met loterijen. En alles wat ook maar een beetje naar commercie riekt. Door het meespelen aan de loterij hoopt ze natuurlijk een mooie prijs te winnen, maar ze weet dus ook dat ze hiermee bijdraagt aan kunst en cultuur. Voor mij was dit een echte eyeopener. De BankGiro Loterij maakt haar dus wel degelijk bewust van het feit dat ze cultuur ondersteunt. Dat had ik eigenlijk nooit gedacht.
 
Ik ben dus zelf ook lid geworden. Enerzijds omdat een fijne (geld)prijs nooit weg is, maar met name om te ondervinden hoe de loterij mij bewust maakt van het feit dat ik cultuur ondersteun. Dit gebeurt. In vrijwel alle uitingen wordt cultuur benadrukt en met de BankGiro Loterij VIP-kaart kunnen leden aan de loterij gratis instellingen bezoeken die ondersteund worden door de loterij. Gemiddeld speelden er in 2017 579.000 deelnemers mee per trekking. De loterij zorgt, naast een fiks geldbedrag ook voor veel draagvlak voor kunst en cultuur. Meer dan welke andere organisatie doet.

Culturele instellingen kunnen ook zelf loten verkopen waardoor bepaalde bedragen geoormerkt zijn voor hun instelling (door deelnemers gekozen). Het viel me op dat deze bedragen in 2017 een stuk hoger zijn dan eerdere jaren. Een snelle rekensom maakt dit ook duidelijk. Over 2015 werd zo’n 10 procent van het totale budget door deelnemers gekozen, over 2016 was dit 15 procent en over 2017 werd maar liefst 23 procent van het totale budget door deelnemers gekozen. Waar veel instellingen eerder hun neus ophaalden voor het verkopen van loten, ziet men nu toch de meerwaarde hiervan in. 
gerelateerde items