Giving circles: geven is meer dan een banktransactie

Foto: Joel Mott/Unsplash
Foto: Joel Mott/Unsplash
1 juli 2021
Opinie | | Goede doelen

Autonoom, democratisch en groeiend: zijn giving circles de nieuwste vorm van filantropie? DDB Expert Vera Peerdeman is gespecialiseerd in deze jonge, dynamische vorm van geven en vraagt zich af: is de giving circle een alternatief voor major donors? Heb jij ook een giving circle? Meld je dan bij Vera!

Het is al jarenlang iets wat ik major donors hoor verzuchten: ‘Ik wil persoonlijker betrokken raken bij de doelen die ik steun en de impact die ik maak.’ Oud nieuws dus, zou je zeggen. Toch blijkt het nog steeds knap lastig voor goede doelen om dit mogelijk te maken, conform de wensen en verwachtingen van (individuele) donateurs. In het buitenland zien veel major donors een oplossing hiervoor in giving circles, autonome geefcollectieven. Zou dit ook het antwoord kunnen zijn voor Nederlandse major donors?

Democratische filantropie
Het idee achter giving circles is simpel en sterk: een groep individuen verbindt zich rond een zelfgekozen thema, bundelt hun donaties en bepaalt samen aan welke organisatie(s) ze de optelsom van hun giften geeft. De jaarlijkse inleg verschilt per circle, maar kent meestal een ondergrens: bijvoorbeeld 1.000 euro per lid. Hierdoor kan het totaal verzamelde bedrag al snel oplopen. Meestal steunen giving circles een gering aantal organisaties per jaar, zodat er een wezenlijk bedrag kan worden overgemaakt en dus een wezenlijke impact kan worden gerealiseerd.

Hoe gaat het in zijn werk? Giving circles (GCs) ontstaan het vaakst op eigen initiatief van gevers. Het begint doorgaans met een kleine groep, die gelijkgestemden om zich heen verzamelt vanuit het eigen netwerk. Er is hierdoor zowel sociaal, als inhoudelijk een hoge mate van betrokkenheid. De leden gaan zelf op zoek naar organisaties die aansluiten op het gezamenlijke thema. Vervolgens brengen zij individueel hun stem uit voor de organisatie die het beste aansluit bij het thema (of soms ook: hun persoonlijke voorkeur). In tegenstelling tot de mogelijkheden van (groot) geven bij de meeste goede doelen, nemen GC-leden hiermee het heft in eigen hand. Zij ervaren hun GC als een democratische vorm van filantropie, waarin ze hun grote betrokkenheid tot uiting kunnen laten komen.

Groeiend filantropisch fenomeen
Het zal je niet verbazen dat de meeste GCs hun oorsprong kennen in de Verenigde Staten. Maar ook daarbuiten is het een groeiend filantropisch fenomeen. Volgens Philanthropy Together zijn er wereldwijd meer dan 2 duizend GCs. Grootschalig onderzoek van het Johnson Center for Philanthropy identificeerde buiten de VS 426 GCs. Maar liefst 92 procent van deze circles is in het afgelopen decennium opgericht. Een interessante trend dus om in de gaten te houden.

Even een paar weetjes: aan de 426 GCs zijn ruim 42 duizend leden verbonden, die samen bijna 46 miljoen dollar (ruim 38 miljoen euro) bijeen hebben gebracht. Bijna de helft van de GC leden hebben een zgn. ‘shared identity’, denk aan etnische achtergrond of gender. Interessant om te zien, is dat het overgrote deel van de GC-leden zich identificeert als vrouw en een flink deel relatief jong is (25-40 jaar). De belangrijkste redenen waarom zij zich aansluiten bij een giving circle zijn: netwerken, leren over de thema’s van hun interesse c.q. over geven en discussies hierover voeren met de groep. GCs geven hun hiermee de ultieme mogelijkheid om hun betrokkenheid handen en voeten te geven.

Interessant alternatief voor Nederlandse major donors?
Deze redenen speelden ook voor mij een belangrijke rol, toen ik zo’n 10 jaar geleden mijn weg zocht naar een manier van goed doen die verder ging dan enkel een banktransactie. Via een omweg ontdekte ik de giving circle als geefconstructie. Samen met 2 andere bevlogen vrouwen startte ik de Give a Damn circle, om LGBTI-initiatieven wereldwijd te steunen. Het was weliswaar niet de eerste GC in Nederland en nog steeds is het totale aantal GCs in ons land op 1 hand te tellen. Wel zie ik dat de aandacht heel voorzichtig groeit (Het Parool noemde het eind vorig jaar zelfs de nieuwste vorm van filantropie).

Het is boeiend om te volgen welke ontwikkeling giving circles in Nederland gaan doormaken. Is het een interessant alternatief voor Nederlandse major donors? Ik ben benieuwd naar jouw mening hierover, of je nu zelf een gever bent of een goed doel vertegenwoordigt. Je kunt je feedback achterlaten onder dit artikel, of mij benaderen via vera@nassau.nu.

En voor hen die niet alleen grote(r) willen geven, maar ook actief willen leren over de mensen achter organisaties, over waarom (en: welke) bestedingen noodzakelijk zijn om een doel te bereiken én die graag in gesprek gaan met gelijkgestemden: overweeg een giving circle. Ik kan het van harte aanbevelen!

OPROEP
Voor zover mij bekend bestaan naast de Give a Damn circle ook de Giving Circle of Amsterdam en de Coöperatiekring Amsterdam. Mocht ik in dit rijtje jouw giving circle over het hoofd zien, mail me dan: vera@nassau.nu. Ik leer jou en je giving circle graag kennen.



Ze is auteur bij Walburg Pers, leverde al zeer goed gelezen bijdragen voor de gedrukte DDB-Magazines, maar zal nu ook regelmatig online bijdragen voor DDB-Journaal leveren: Vera Peerdeman, founder-partner van Nassau Fundraising en een van de pioniers op het gebied van major donorwerving in Nederland. Vera is een van de negen vrouwelijke experts-columnisten in het brede DDB-contentteam.

Lees meer over Vera: klik hier.
Ga naar de SELECT-pagina op deze website van Vera Peerdeman: klik hier