Nieuwe formulieren fiscus voor grote ANBI's

7 april 2021
Nieuws | | Tax & Legal

ANBI’s hebben een brief gekregen van de Belastingdienst over de wetswijzigingen die sinds 1 januari 2021 van kracht zijn. De wijziging die het meest relevant is, betreft de aanpassing van de voorwaarden die worden gesteld aan de publicatie van gegevens. Deze gewijzigde publicatieplicht is van toepassing op grote(re) ANBI-instellingen. ​

Standaardformulieren

Voor goede doelen gelden publicatieverplichtingen. De organisaties gaven daar altijd een eigen invulling aan en de controle erop door de Belastingdienst was arbeidsintensief. Bij de jaarlijkse verplichte publicatie van financiële informatie moeten grote ANBI’s daarom per 1 januari 2021 gebruik maken van nieuwe standaardformulieren. Hebben organisaties echter een CBF-erkenning, kunnen ze ook het Erkenningspaspoort van het CBF gebruiken.

Transparantie

De nieuwe standaardformulieren moeten meer transparantie en inzicht in de aard en omvang van het ANBI-bestand brengen. Het laatste jaar is daar namelijk veel ophef over geweest; politiek en media keken kritisch naar de ANBI–regelingen die ‘potentiële risico’s voor witwassen en terroristische financiering’ met zich zouden meebrengen.  

Grote ANBI
Van een grote ANBI is sprake als een fondsenwervende instelling in een betreffend boekjaar geld of goederen verwerft onder derden, waarvan de totale baten ten minste €50.000 bedragen. Bij niet fondsenwervende instellingen geldt een minimum van €100.000 in een boekjaar.
 
Op de website van de Belastingdienst zijn diverse standaardformulieren beschikbaar, afhankelijk van het type en soort organisatie.
 
Bron: Orchestra.
Download de formulieren hier.
Lees ook: ‘SBF-voorstellen verbetering giftenaftrek en ANBI-stelsel op een rijtje