De rivier

Gemiddelden versluieren vaak de realiteit. Ook bij cijfers over 'de' goede doelen.
Gemiddelden versluieren vaak de realiteit. Ook bij cijfers over 'de' goede doelen.
26 juni 2014
Opinie | | Koepels

We hebben hier al vaker aangehaald dat je in een rivier van gemiddeld een meter diep toch goed kunt verdrinken. Die gedachte dringt zich op bij het lezen van de sectoranalyse van branchekoepel VFI. Die publiceerde de cijfers van haar 24 grootste leden (meer dan €20 mio. jaarlijkse inkomsten) over 2013. Bijna alle gemiddelden plusten ten opzichte van 2012. Dat is gemiddeld goed nieuws, waar we niets op af willen dingen.
Afdingen doen we wel op de conclusie in VFI’s persbericht: de claim dat ‘de goede doelensector’ ruim vijf procent meer heeft kunnen besteden is overduidelijk veel te voorbarig. Waarom?
In de eerste plaats gaat het hier om de Top 24. Het was al eerder duidelijk dat ook in goede doelenland vooral de grootste organisaties groter worden, terwijl de kleinere het een stuk moeilijker hebben. Pas in het najaar worden de cijfers van deze overige honderd, kleinere VFI-leden bekend . En pas in 2015 worden ook de gegevens van andere fondsenwervende instellingen (niet-VFI-leden) bekend via ‘Geven In Nederland’: een onderzoek waar overigens ook zo de nodige methodologische vraagtekens bij gezet kunnen worden (zoals we hebben gedaan in ‘De Dikke Blauwe’). Misschien dat we dan in 2015 iets zinnigs kunnen zeggen over ‘de’ goede doelensector. Tot die tijd is de wens ongetwijfeld de vader van allerlei optimistische gedachten.
Terug naar de rivier van de Top 24. Wie de moeite neemt iets dieper in de achterliggende cijfers van de Top 24 te duiken, kan maar tot één conclusie komen: de individuele verschillen zijn soms spectaculair groot. Daar zouden wij nou graag een goede analyse van willen zien. Wat zijn succesfactoren? Waar zitten de echte verschuivingen?
Tot die tijd gebruikt iedereen cijfers voor zijn eigen doel. Het is begrijpelijk dat vanuit een sector waarover vaak eenzijdig slechts nieuws naar buiten wordt gebracht, de behoefte groot is aan een blijde boodschap. Die gunnen wij ons zelf van harte. Zolang we het gegoochel met gemiddelden maar niet verheffen tot absolute waarheid.

Lees ons achtergrondverhaal over VFI’s sectoranalyse: klik hier