Consumentenbond: “Er is meer transparantie nodig”

6 februari 2013, 04:00
Consumentenbond: “Er is meer transparantie nodig”
Consumentenbond: “Er is meer transparantie nodig”
De Consumentengids besteedt deze maand aandacht aan de goede doelensector. Het artikel beschrijft de sector, het toezicht erop en manieren om beter zicht te krijgen op de effectiviteit van goede doelen. “Een lijst met daarop goede doelen die hun geld goed besteden, kan de Consumentenbond u niet geven. Er is meer transparantie nodig. De goede doelensector is aan zet”, meent de Consumentenbond.

Het artikel helpt een aantal misvattingen de wereld uit. Dat zijn voor een deel overigens  misvattingen die door de sector zelf in stand worden gehouden. De belangrijkste daarvan is de suggestie dat het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) bestedingen van goede doelen controleert. In werkelijkheid reikt het toezicht van de door de sector zelf in het leven geroepen waakhond niet zo ver. Het CBF beperkt zich slechts tot boekencontrole en wat er feitelijk met geld van donateurs gebeurt, daar heeft de toezichthouder geen enkel zicht op.

ANBI
Een tweede misvatting is dat de ANBI-status die de Belastingdienst toekent aan organisaties met een maatschappelijke missie ook een soort keurmerk is. Veel goede doelen wekken die suggestie om een air van betrouwbaarheid om zich heen te creëren.

Samenwerking ontbreekt
De conclusie van De Consumentenbond: er is ‘slecht zicht’ op goede doelen. Bovendien  ontbreekt het aan samenwerking omdat veel spelers in de goede doelenwereld vooral hun eigen belang nastreven. Iets waar VFI en Instituut Fondsenwerving (IF) het niet mee eens zijn: “Er wordt juist veel samengewerkt. Elke organisatie denkt tot op zekere hoogte dat zij nodig is voor het oplossen of aanpakken van een probleem in de samenleving, anders was zij niet opgericht. Een organisatie die dat bestaansrecht niet meer waarmaakt, zal niet overleven”, zeggen zij.

Tip
Veel duidelijkheid schept het artikel dus niet. De Consumentenbond laat haar leden achter met een tip die ze optekent uit de mond van Irene Mol, een beheerder van filantropisch vermogen die veel investeert in goede doelen. Mol adviseert donateurs om hun giften niet teveel te versnipperen: “Kies een thema dat jij belangrijk vindt. Verdiep je daarin en stel vragen.”

Klik hier voor het volledige artikel.
gerelateerde items