Charity desks van vier private banken delen hun kennis. Waarom?

8 november 2016, 15:00
Charity desks van vier private banken delen hun kennis. Waarom?
Charity desks van vier private banken delen hun kennis. Waarom?
door Jacqueline Detiger*
 
In oktober 2015 werd door vier charity desks voor vermogende cliënten van verschillende banken het FAFI (Filantropie Advies door Financiële Instellingen) netwerk opgezet. Het doel van deze samenwerking is door elkaar regelmatig te ontmoeten best practices te delen, nieuwe perspectieven te ontdekken en onderzoeksresultaten te vergelijken. Door het delen van kennis hopen de deelnemers in het netwerk het aantal cliënten dat gebruikmaakt van filantropieadvies uit te breiden.
 
Recent onderzoek toont aan dat vermogende mensen steeds vaker strategisch willen geven. Charity desks kunnen hierin adviseren. Hierbij gaat het om het helpen van cliënten met hun geefplan en om het aantal investeringen door die cliënten in goede doelenorganisaties te vergroten.
 
Nederland heeft een lange traditie op het gebied van krachten bundelen. Dat begon allemaal toen ons land nog een groot moeras was en iedereen (ongeacht achtergrond of sociale status) moest samenwerken om het water te managen, land te creëren en het water buiten te houden. We hebben zelfs een werkwoord voor het bundelen van krachten om positieve resultaten voor alle betrokkenen te bereiken: polderen. In ons land is het dus niet zo gek dat filantropie-adviseurs van vier concurrerende banken (ABN AMRO MeesPierson, Insinger de Beaufort, Rabobank en Van Lanschot Bank samenwerken en kennisdelen. Hierdoor kunnen ze het best mogelijke advies geven.
 
Deze service wordt niet alleen gegeven omdat cliënten er om vragen, maar ook omdat het in hun dna zit. Guus Lomans van de Rabobank: ‘We hebben een lange geeftraditie door onze foundation en door het fonds van onze werknemers. Geven zit in het dna van onze coöperatieve bank. Om onze cliënten te ondersteunen zijn we daarom acht jaar geleden gestart met Charity Management Services.’
Andrew Mackay van Van Lanschot Charity Service: ‘Cliënten stellen ons vragen over geven en maatschappelijk investeren. Ze zien het als een onderdeel van hun financiële planning, dus moeten we zorgen voor het beste advies. Dat betekent dat we professionele medewerkers nodig hebben, die zich helemaal inzetten voor dit specifieke doel.’
Jasmijn Melse van ABN AMRO MeesPierson: ‘Onze slogan is Een betere bank die bijdraagt aan een betere wereld. En onze adviesservice op het gebied van filantropie laat zien dat we doen wat we zeggen.’
 
Met cliënten spreken over filantropie geeft bankiers de mogelijkheid om over andere zaken te praten dan financiën, cijfers en investeren. Het is leuk om over filantropie te praten en om uit te vinden waarom cliënten voor specifieke goede doelenorganisaties kiezen. Bovendien kun je soms ook nog in contact komen met andere familieleden.
 
Er wordt weleens gedacht dat banken deze service alleen om commerciële redenen aanbieden, maar volgens Andrew ‘is dit niet logisch gedacht. We stimuleren cliënten echt om geld weg te geven!’ Er zijn natuurlijk wel voordelen voor de bank. Onderzoek onder werknemers heeft aangetoond dat cliënten blij zijn met de service. De klanttevredenheid wordt erdoor vergroot. Of, zoals Jacqueline Komin van Insinger de Beaufort het omschrijft: ‘We gaan meer naar een holistische aanpak van bankieren.’
 
Het mag als een verrassing komen dat cliënten betalen voor deze service. Sommige banken experimenten met ‘betaal wat u wilt’-fees en andere vragen een uur- of projecttarief. ABN AMRO MeesPierson investeert 25 procent van de inkomsten van filantropieadvies in activiteiten die filantropie stimuleren, inclusief onderzoek, publicaties en media-activiteiten. Maartje van Aardenne van ABN AMRO MeesPierson: ‘Cliënten kunnen zelf bepalen hoeveel ze ons advies waard vinden met onze ‘betaal wat u wilt’-fees. Het blijkt dat cliënten onze service waarderen en deze aanpak werkt. Dat is belangrijk voor ons, omdat filantropie en verantwoord geven een serieuze en professionele zaak is.’
 
gerelateerde items