Bedrijfsdonaties kunnen een boost gebruiken...

Bedrijfsdonaties kunnen een boost gebruiken...
Bedrijfsdonaties kunnen een boost gebruiken...
31 oktober 2018
Opinie | | Corporate Foundations Forum

Eind september verscheen er in de Volkskrant een artikel over bedrijfsdonaties aan goede doelen. Met de nogal tendentieuze kop ‘Bedrijven spekken grote goede doelen met 33 miljoen euro’ wordt in het artikel geconstateerd dat dit 4,5 procent van de opbrengsten uit donaties is (voor de 25 grootste goede doelen, in 2017), dat particuliere donaties met 728 miljoen euro een veel groter aandeel heeft én dat de betreffende goede doelen in 2017 2,6 procent minder ontvingen van bedrijven dan het jaar ervoor. Economisch gaat het beter, maar het bedrijfsleven geeft minder. Geen goede zaak lijkt mij, maar het artikel doet alsof er niks aan de hand is. Wat nog treuriger is: het bedrijfsleven geeft geen 4,5% zoals het artikel stelt, maar slechts 1,65% als ik op onderstaande, door de Volkskrant gepubliceerde tabel af moet gaan. 



Allereerst: beste de Volkskrant, wat hebben we aan dit soort artikelen? Het helpt de goede doelen sector niet en het bedrijfsleven evenmin. De kopt lijkt te suggereren dat de goede doelen maar blij mogen zijn met de royale schenkingen uit het bedrijfsleven, maar het artikel concludeert dat de bedrijfsdonaties in het niet vallen bij de particuliere donaties. Daarnaast neemt het totaal af ten opzichte van 2016. En gaat het hier wel om ‘het spekken’ van goede doelen? Kopen bedrijven niet gewoon een stukje Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen af? En wordt er vanuit de goede doelen verder geen tegenprestatie verwacht? Het artikel gaat hier verder niet op in. 
 
Daarnaast is het natuurlijk meer dan treurig dat het bedrijfsleven slechts 1,65% van de totale donaties geeft aan de 25 grootste goede doelen. Hoe staat het er dan voor met de kleinere goede doelen? Ik vrees niet veel beter, ik denk nog beroerder. Juist voor hen is het namelijk nog lastiger om een match te vinden met bedrijven, die zich veelal willen profileren ( = zichtbaarheid)  en dat kan nu eenmaal het beste met grotere goede doelen. 
 
Het is jammer dat dit artikel weinig context biedt en nauwelijks kritisch. Het had dus net zo goed niet geschreven kunnen worden. Alhoewel, dan had ik nu niks te schrijven, dus ik pak mijn kans. Als geboren optimist, zie ik die natuurlijk: dit moet beter!
 
Dus dames, heren bedrijfsleven: wees dapper en stel een quotum in! Dat maatschappelijk verantwoord ondernemen loont, is inmiddels duidelijk, de vertaling naar Euro’s mag dan ook wat concreter. En kijk niet alleen naar grote organisaties die veel publiciteit opleveren, maar vergeet de kleintjes niet, waarmee je impact veel groter kan zijn. 
 
Afgelopen jaar draaide voordekunst in samenwerking met Amsterdams Fonds voor de Kunst en LVW Advies de pilot Kunst³, waarbij we juist kleinere culturele initiatieven hebben geholpen bij het vinden van een ideale financieringsmix: ongeveer eenderde subsidie, eenderde particuliere donaties en eenderde bedrijfssponsoring. Dit was niet makkelijk, maar we kijken positief terug op de behaalde resultaten. Nu verwacht ik niet dat alle culturele en maatschappelijke initiatieven binnen no-time voor 33% door het bedrijfsleven gefinancierd worden, maar ik hoop wel dat er bij bedrijven waar het goed mee gaat, toch even wat extra maatschappelijke bewustzijn aangewakkerd wordt. Zo moeilijk hoeft dit niet te zijn…