Acht succesfactoren van filantropie

9 maart 2016, 18:00
Dr. Pamala Wiepking: 'Filantropische organisaties moeten het belang van de hele sector nastreven.'
Dr. Pamala Wiepking: 'Filantropische organisaties moeten het belang van de hele sector nastreven.'
Volgende week, op vrijdag 18 maart, zal een Science for Society lezing plaatsvinden over het Palgrave Handbook of Global Philanthropy: een zeshonderd pagina's tellende, gezaghebbende wetenschappelijke wereldatlas van de filantropie. Niet alleen wordt de filantropiecultuur in meer 25 landen beschreven, maar ook worden de mechanismen blootgelegd die verklaren waarom filantropie in het ene land beter gedijt dan in het andere. In een tweeluik over de Palgrave Handbook sprak De Dikke Blauwe uitgebreid met redacteur en een van de hoofdauteurs: dr. Pamala Wiepking van de Erasmus Universiteit.

Dr. Pamala Wiepking onderscheidt acht factoren die bepalen hoe succesvol filantropie is in een land. In het boek Palgrave Handbook of Global Philanthropy waarvan zij redacteur en hoofdauteur is, worden die factoren uitgebreid beschreven. In dit interview vertelt zij over het boek en internationaal onderzoek naar filantropie: 'Het is belangrijk dat filantropische organisaties niet alleen hun eigen belangen nastreven, maar ook de belangen van de hele sector.'

Wiepking is Universitair Docent aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam en verbonden aan de Rotterdam School of Management. Zij doet internationaal en interdisciplinair onderzoek naar filantropie. Onlangs kreeg ze te horen dat ze de Early Career Emerging Scholars Award [1] heeft gewonnen voor haar onderzoek naar fondsenwerving en filantropie. Wiepking werkte vijf jaar aan het vuistdikke Handbook. Het redacteurschap deed ze samen met Femida Handy, professor aan de University of Pennsylvania en een grote naam in dit vakgebied.

Internationale vergelijking
De leidende onderzoeksvraag van het boek is bedrieglijk eenvoudig: waarom geven mensen in het ene land guller dan in het andere land? Het beantwoorden van de vraag heeft duidelijk meer voeten in aarde gehad dan het stellen ervan.
Tientallen onderzoekers hebben het filantropische landschap van meer dan 25 landen voor het Handbook in kaart gebracht. Voor elk land wordt schematisch de staat van de filantropie beschreven: een korte geschiedenis, de grootte en reikwijdte van de sector, het beleid van de overheid en de invloed van de heersende cultuur op geefgedrag. Dit eerste deel van het Handbook biedt de lezer een interessante inkijk in filantropie over de hele wereld. De heldere structuur maakt het gemakkelijk zeer uiteenlopende landen als bijvoorbeeld de Verenigde Staten, China, Finland en landen in het Caribisch gebied met elkaar te vergelijken.

Acht factoren die filantropie bevorderen
Het tweede deel van het Handbook bestaat uit artikelen waarin de filantropie thematisch wordt behandeld. Hier beantwoorden Wiepking en Handy de onderzoeksvraag. Wiepking: 'De input van al die onderzoekers hebben we samengevoegd en daar hebben we acht mechanismen uit gedestilleerd die laten zien wanneer filantropie in een samenleving succesvoller zal zijn.'

1. Een cultuur van filantropie
'De belangrijkste factor is dat er een cultuur van filantropie moet zijn', zegt Wiepking. 'In de eerste plaats is het belangrijk dat mensen filantropie zien als een oplossing voor sociale en maatschappelijke problemen. Dat ze niet denken dat alleen de overheid verantwoordelijk is voor die voorzieningen, maar er ook een private verantwoordelijkheid is. Het voorbeeld van een land waar mensen aan dat idee gewend zijn, zijn de Verenigde Staten met een kleine overheid en een hele grote filantropische sector.'
'Een tweede belangrijk aspect dat bijdraagt aan een filantropische cultuur is dat mensen over hun giften kunnen praten', zegt Wiepking. 'In veel landen is het zo dat geven iets is dat je privé doet, waar eigenlijk niemand wat vanaf weet. In Nederland heerst die mentaliteit ook, al is dat langzaam aan het veranderen. Dat is belangrijk voor filantropie want, wanneer je nooit ziet dat andere mensen ook geven, ben je zelf ook minder geneigd dat te doen.'

1. Uitgereikt door de Association for Fundraising Professionals
 
gerelateerde items