Wie zijn dat, de commando’s van de fondsenwerving?

Wie zijn dat, de commando’s van de fondsenwerving?
Wie zijn dat, de commando’s van de fondsenwerving?
22 april 2021

In zijn nieuwe column voor De Dikke Blauwe laat onze expert Marcel Beerthuizen zijn licht schijnen op sponsorwerving voor maatschappelijke organisaties. En dan vooral op de mensen die de functie van sponsorwerver vervullen. Volgens Marcel is het de zwaarste job die er is. Waarom zou je er dan aan beginnen?
 
Op de vraag “Wat vind jij het moeilijkste onderdeel van fondsenwerving voor maatschappelijke organisaties?” antwoord ik steevast “Het werven van sponsors”. Het staat al jarenlang op de eerste plaats, nog steeds met stip. Andere bronnen van inkomsten zoals donateurs, vermogensfondsen, family offices, loterijen en major donors zijn makkelijker te benaderen en binnen te halen. Sponsoracquisitie: het is een loodzwaar vak, waarbij je veel vaker “nee” krijgt te horen dan “ja”. Als je al een antwoord krijgt…
 
In de afgelopen jaren is de moeilijkheidsgraad alleen maar toegenomen. Er is hyperconcurrentie want ‘iedereen’ is op jacht naar het sponsorgeld van het bedrijfsleven. Doordat we van de ene in de andere crisis vallen, staan de budgetten continu onder druk. Besluitvorming duurt steeds langer. Dat beslissers razendsnel van functie wisselen, helpt ook niet mee. Hoe kun je een relatie bouwen met iemand die binnen no time al weer is doorgeschoven?
 
Sponsorwerving is een hindernisrace op een parcours vol onverwacht bewegende obstakels. Maar er liggen wel degelijk kansen om de finish te halen. Ieder bedrijf met een purpose (wie heeft die tegenwoordig niet?) moet bewijzen dat het menens is. Ieder bedrijf moet laten zien dat het maatschappelijk betrokken is. Een partnership met een maatschappelijke organisatie is dé manier dat tastbaar te maken. Daarmee kun je als bedrijf je mooie woorden omzetten in krachtige daden.
 
Een bedrijf overtuigen van het nut van een samenwerking vraagt veel van de sponsorwerver. Die moet zorgen dat zijn aanbod opvalt in de (digitale) stapel van verzoeken. Die moet ervoor zorgen dat zijn voorstel inspeelt op de behoefte van de prospect. Met een standaard benadering ben je bij voorbaat kansloos. Het betekent dat de sponsorwerver zich moet inleven in de branche van het bedrijf dat hij op de korrel heeft. In beeld hebben wie de besluiten neemt. Weten welke personen (collega’s, adviseurs, partners?) dat proces kunnen beïnvloeden. Haarfijn kunnen analyseren waar de kansen en uitdagingen van het bedrijf liggen. In staat zijn het gedachtengoed en de projecten van zijn organisatie te vertalen in aansprekende sponsorprojecten. Het aanbod moet op maat zijn gesneden, voorzien van sprankelende ideeën waarin het partnership tot leven wordt gebracht en wat duidelijk maakt wat dat oplevert voor alle betrokkenen. De ideale sponsorwerver heeft de kwaliteiten van een analist, een strateeg, een netwerker, een creatief en van een hele goede verkoper. Een zeldzame combinatie, wat ook verklaart waarom het talent op dit gebied zo schaars is. Het vereist een ijzersterke motivatie, geloof in eigen kunnen, mentale hardheid en de wil nooit op te geven. 
 
Waar begin je aan, zullen velen zeggen. Voor de commando’s onder de fondsenwervers is dat een onbegrijpelijke vraag: levert het winnen van een uitdagende, zware battle voor jouw goede doel niet de allergrootste bevrediging op?


Consultant en publicist Marcel Beerthuizen - expert op het gebied van sponsoring en andere vormen van partnership marketing - schrijft regelmatig bijdragen voor De Dikke Blauwe. 

Van 2009 tot en met 2011 was Marcel directeur van SOS Kinderdorpen. Daarvoor werkte hij voor diverse gerenommeerde reclamebureaus met specialisaties op het terrein van sponsoring, partnership marketing en merkbeleving. Met zijn huidige bureau bigplans adviseert Beerthuizen het corporate bedrijfsleven over de strategische verankering en creatieve activatie van partnerships tussen merken en organisaties in de wereld van sport, kunst, cultuur, media en maatschappij. Hij is columnist voor het vakblad Sponsorreport en wekelijks te horen in BNR Zakendoen, waar hij zijn licht laat schijnen over een actueel onderwerp op het terrein van sport en geld. Daarnaast is hij bestuurder en toezichthouder van verschillende goede doelen en culturele organisaties zoals de Maarten van der Weijden Foundation, Oerol en het Amsterdam Dance Event. Marcel is toegetreden tot het corps van DDB Experts en zal onze lezers op regelmatige wijze informeren over ontwikkelingen in zijn vakgebied. 
 
Hier lees je al zijn artikelen op de website van De Dikke Blauwe en hier vind je al zijn andere publicaties.

♦Luister hier naar Marcel Beerthuizen op BNR.