Toon alles (2)
Marc van den Tweel

Vlinder in de boksring

2 maart 2016, 18:00
Als de underdog de strijd niet op de conventionele wijze voert, maar op z’n eigen onconventionele manier - bedraagt de succesratio 65%.
Als de underdog de strijd niet op de conventionele wijze voert, maar op z’n eigen onconventionele manier - bedraagt de succesratio 65%.
Het gebeurt onder het radarscherm: er is een nieuwe supermarktketen in ons land.  Vijf maanden geleden startte Picnic in Amersfoort. In die korte tijd wist Picnic 10% van de markt te veroveren (zo’n 7.000 klanten). Waarmee? Met een App waarmee je boodschappen kunt bestellen, een uitgekiend logistiek proces (waardoor de garantie wordt gegeven dat je de laagste prijs van Nederland betaald) en een gratis (!) bezorgdienst met hippe, elektrische karretjes (duurzaam!). In Tweels Tweak spreekt niet alleen een tevreden klant – maar ook iemand die het mechanisme erachter volgt. Want wat gebeurt hier nu eigenlijk? Een intelligente combinatie van hightech, ondernemerschap en persoonlijke aandacht (het doet natuurlijk in veel opzichten denken aan de SRV-man van vroeger). Het is eigenlijk die combi, dat ontwerp, die veel startups succesvol maakt. Daarna komt het neer op: proberen, leren, zonder al te veel media-aandacht groeien en daarna uitrollen. In de komende tijd gaat Picnic zeker nationaal opereren, u zult nog van ze horen.
 
Het zal wel loslopen met dat Picnic, hoor ik daar iemand zeggen? Dat dachten de grote olieboeren ook van Tango (weet u nog?). Picnic heeft overigens met Tango (en Route Mobiel) de overeenkomst dat Michiel Muller de 'founding father' is… Disruptor van grote organisaties in optima forma. Het boek 'Vlinder in de boksring' beschrijft hoe challengers als Muller markten veranderen, met voorbeelden als Suitsupply, easyJet, Marqt en ook… Wakker Dier.
 
Ja, ook in de wereld van goede doelen zijn er dus (relatief) nieuwe toetreders, gamechangers. Soms veranderen ze consumentenmarkten, zoals Wakker Dier door gewiekst (niet onomstreden) te campaignen en supermarkten te bashen – of ze veroveren in fondsenwervingstermen in korte tijd enorm veel markt (publieke support en financiële steun): zoals DierenLot. Deze laatste organisatie is in een paar jaar tijd, onder het radarscherm, zonder aandacht van de klassieke media èn zwaar onderschat door de klassieke dierenrechtenorganisaties – spectaculair gegroeid.
 
Het begon natuurlijk in onze sector een decennium geleden. Nee, niet met die buitenlandse zogenaamde look-a-likes die kort succesvol waren door Nederlandse gezondheidsfondsen, op soms onsmakelijke wijze, te kopiëren. Nee, het beste voorbeeld is Alpe d’HuZes. Zij slaagden erin door sport met maatschappelijke relevantie te verbinden, een enorm actiemechanisme te ontwikkelen. Nieuwe supporters, nieuwe financiële bronnen en een combinatie van lokaal commitment en een landelijk merk creëerden een totaal nieuwe markt. Alpe d’HuZes kreeg navolging van andere organisaties en inmiddels draagt de combi sport-goed doel middels social fundraising, ongeveer 100 miljoen per jaar bij aan de samenleving! Let wel, dat is additioneel geld in een markt die verder beperkt groeide. Wow!
 
'Vlinder in de boksring' leert dat als de underdog, de startup, de strijd niet op de conventionele, door de grote spelers gedicteerde wijze voert, maar op z’n eigen onconventionele manier - de succesratio 65% bedraagt. In een markt als de onze waarin gevestigde belangen domineren en de innovatiekracht mager is, ligt een perfecte voedingsbodem. Voor maatschappelijke startups – maar óók voor de bestaande machten als ze weten aan te sluiten bij de tijdgeest van nu. Wat een mooie kansen!
 
► Voor wie meer wil lezen:
Michiel Muller schreef het boek Ervaringen van een serial entrepreneur (ISBN 9789047003496). Een informatief en inspirerend 'jongensboek' over ondernemen.
 
Het boek Vlinder in de boksring (Erwin Wijman, José Evers en Piet Hein Smit) is door de vele, goed gedocumenteerde cases zeer de moeite waard (ISBN 9789491560606). De term 'vlinder in de boksring' komt van Muhammed Ali. Ondanks dat hij een underdog was, won hij toch driemaal de wereldtitel boksen bij de zwaargewichten. Hoe? Door beslissingsnelheid en beweging, zijn adagium was: 'Float like a Butterfly and sting like a Bee.'
 
► Meer over Picnic:
www.picnic.nl
Twitter: @picnic
♦ Auteur Marc van den Tweel schrijft zijn columns (Tweels Tweak) op persoonlijke titel
 



► Meer lezen over de terugkeer van de columns Tweels Tweak? klik hier
gerelateerde items