VFI werkt samen met Infofilter

10 januari 2007

Een veelgehoorde klacht van particulieren over de opdringerigheid van filantropische instellingen, kan vanaf nu worden aangepakt. De ruim honderd bij het VFI aangesloten organisaties gaan samenwerken met Infofilter. Doel: een einde maken aan de irritatie over ongewenste informatie en/of telemarketing door goede doelen. Dat betekent dat goede doelen het niet meer redden met hun standaardbenadering. Nieuwe creativiteit is vereist.


Irrelevante informatie vermijden

Goede doelen hebben een flink aandeel in DM, telemarketing en andere vormen van ongevraagde informatie en reclame. En al blijkt keer op keer uit onderzoek dat banken, pensioenvoorzieningen en hypotheekverstrekkers veel irritanter worden gevonden, toch wekken ook sympathieke organisaties ergernis op. Volgens VFI-directeur Gosse Bosma dragen goede doelen daarom een belangrijke verantwoordelijkheid. Bosma: "Wij werken hard aan een transparante relatie met de samenleving. Daar hoort goed bestuur bij, zoals ook vastgelegd in de Code Wijffels. We worden scherper op het geven van irrelevante publieksinformatie en Infofilter is een van de mogelijkheden om dat te voorkomen. Onnodige ergernis heeft een averechts effect op de goede zaak waar onze sector voor staat."


Wat is relevante informatie?

Ook Paul Nouwen, directeur van Stichting Infofilter, juicht de samenwerking toe. "Juist in een vrijgevig land als Nederland is het goed potentiële gevers op een juiste manier te benaderen en te informeren."


Via Infofilter kan iedereen zich (gratis) laten blokkeren tegen ongevraagde reclame en commerciële aanbiedingen per telefoon en post. Daar hoort ook onaangekondigd telefonisch marktonderzoek bij. De consument kan zich 'wapenen' tegen ongevraagde informatie van alle bedrijven die bij Infofilter zijn aangesloten. Ook overledenen kunnen via hun nabestaanden heel eenvoudig uit alle bestanden worden verwijderd. Het ontvangen van post of telefoontjes voor reeds overleden familieleden is een van grootste irritatiefactoren bij consumenten.

 


De vraag is natuurlijk wat de consument precies ervaart als relevante informatie. In de praktijk van elke goede doelen organisatie blijkt immers dat veel ongevraagde informatie toch op prijs wordt gesteld. Als die informatie maar interessant, bruikbaar of inspirerend is. En dat zijn bepaald geen keiharde begrippen. De samenwerking met Infofilter zal dus voor onze sector een extra uitdaging zijn om informatie en werving wérkelijk relevant te laten zijn. Wie bepaalt wat relevant is? Uiteindelijk de consument, dus. Maar daarmee zullen zeker ook positieve contacten tussen goede doelen en consumenten in de kiem worden gesmoord.