Vertrouwen is...

In de charitatieve sector wordt transparantie gezien als een sleutelfactor voor het vertrouwen.
In de charitatieve sector wordt transparantie gezien als een sleutelfactor voor het vertrouwen.
18 december 2008

We staan allemaal weer klaar om ons onder de kerstboom terug te trekken. De tijd van reflectie. We peinzen en praten bijvoorbeeld over diepere waarden als medemenselijkheid en goedheid. We voelen ons meer dan op welk ander moment in een jaar betrokken bij wat er in de wereld gebeurt. De laatste maanden van een jaar zijn dan ook bij uitstek de maanden waarin goede doelen marketeers ons -met succes!- weten te vinden.

Een paar dagen later raken kijken we terug op wat achter ons ligt, om vervolgens het vizier naar voren te richten, de toekomst tegemoet. Goede voornemens overmannen ons, in het nieuwe jaar gaan we het allemaal beter doen.

Terugkijkend op 2008 is er -denk ik- één overheersend thema: beschaamd vertrouwen. Organisaties die zich schaamteloos meester maakten van onschuldige, onwetende en misschien ook wel naïeve consumenten, raakten in rap tempo in onmin. Hoe vaak hebben we dat van "te voet"en "te paard" niet gehoord? En er is grote kans dat deze organisaties in hun vertrouwensval ook andere organisaties die als groot en machtig worden ervaren, mee de afgrond in trekken. Dat gevaar dreigt ook wel voor goede doelenorganisaties die als groot en machtig worden gepercipieerd, ook al hebben ze hun zaakjes (weer) keurig op orde. Daarom is het heel spannend om te zien wat het nieuwste donateurspanel voor antwoord te zien zal geven op de vraag of, maar vooral waarom men in 2009 minder zal gaan geven.

De vertrouwenscrisis is wereldwijd zo groot dat het mij utopisch lijkt om te kunnen verwachten dat ‘hersteld vertrouwen' en waarschijnlijk ook‘herstellend vertrouwen' het thema voor 2009 wordt. Dat is al te veel gevraagd. Eerst is in alle maatschappelijke sectoren en dus ook in die van het goede doel, (hernieuwde) bezinning nodig op de vraag wat vertrouwen nu eigenlijk is en hoe je daar als organisatie mee bezig moet zijn.

In de charitatieve sector wordt transparantie gezien als een sleutelfactor voor het vertrouwen. En sommigen gaan daarin wel heel ver, zoals bijvoorbeeld de ontwikkelings-samenwerkingsorganisatie Spark (www.spark-online.org) die op een recente bijeenkomst van Partos aankondigde "tot op journaalpostniveau" zijn uitgaven en inkomsten op internet toegankelijk te willen maken. Zou dat echt helpen?

Het vernieuwde CBF-keur sluit zich aan bij die overheersende gedachte binnen de branche. In het laatste van de drie principes die in het keur zijn opgenomen, gaat het over het streven naar optimale relaties met belanghebbenden, "met gerichte aandacht voor de informatieverschaffing en de inname en verwerking van wensen, vragen en klachten". Het is belangrijk te weten te komen of dat niet alleen feitelijk, maar ook principieel de weg naar het zo gewenste vertrouwen is.

Het is dit soort type vragen dat dus opnieuw bezinning behoeft. De vraag naar wat vertrouwen eigenlijk is, hoe dat ontstaat en hoe dat beklijft. Als die bezinning op vertrouwen het thema voor 2009 zou kunnen worden, dan is er al heel veel gewonnen.

Daarom is mijn goede voornemen voor 2009 deze column open te stellen voor die bezinning. En ik wil u daar graag bij betrekken, zodat er debat kan ontstaan. Hoe u dat kunt doen? Het simpelst door een of meer van de volgende drie zinnen af te maken:

-"Vertrouwen is....";

-"Vertrouwen ontstaat door.....";

-"Vertrouwen beklijft door....".

Mail mij wat u vindt en draag zo bij aan de zoektocht waarvan het resultaat zo bepalend is voor de toekomst . Ondanks alles: fijne dagen en een vertrouwenwekkend 2009!