'Goede doelensector doorgeslagen in technische dossiers'

15 maart 2017, 16:00
Jan van Berkel: goede doelen moeten weer laten zien welke maatschappelijke meerwaarde ze hebben
Jan van Berkel: goede doelen moeten weer laten zien welke maatschappelijke meerwaarde ze hebben
De goede doelensector heeft zich de laatste jaren te veel laten leiden door technische zaken, zoals richtlijnen voor transparantie, keurmerken en codes voor goed bestuur en is vergeten de maatschappelijke impact te delen met de donateurs. ‘Door het feit dat je transparant bent, bind en boei je geen nieuwe donateurs. De sector lijkt te zijn vergeten dat het om de voorkant hoort te draaien.’ Dat zegt Jan van Berkel, directeur van de Leprastichting en voorzitter van Goede Doelen Nederland, in een interview tegen het blad Vice Versa.

Delers van idealen

Van Berkel, geïnterviewd door Vice Versa-hoofdredacteur Marc Broere, over goededoelenorganisaties: ‘We zijn delers van idealen en werken in opdracht van onze donateurs aan oplossingen. Kijk eens concreet naar het werk van Nederlandse ngo’s, naar wat ze doen en welke oplossingen ze bieden. Dan zie je een enorme meerwaarde als het gaat om wereldwijde bestrijding van armoede en onrecht. Die maatschappelijke betekenis zou veel prominenter aanwezig moeten zijn in het imago van de sector dan de incidenten – samen slagen we er onvoldoende in om oplossingen voor de bühne te brengen, vertellen we een te technisch verhaal.’

Management-jargon

Dat technische verhaal vertaalt zich niet zelden in management-jargon dat gevoelsmatig ver af staat van idealen en bezieling. Van Berkel neemt het gebruik van het woord ‘transparantie’ als voorbeeld: ‘Eigenlijk is transparantie niets meer en minder dan het woord eerlijkheid. Dat zou al een woord zijn dat beter past bij de kernwaarden van een ngo. Maar als je kijkt hoe de Nederlandse ontwikkelingssector het woord gebruikt, dan gaat het meteen over richtlijnen voor transparantie, keurmerken, codes voor goed bestuur, de Transparant Prijs. De inhoud is relevant, de taal schept afstand; niets dan bedrijfsjargon. Geen taal die de wederzijdse verbinding versterkt met het ideaal dat we delen. Zulke zaken dragen bij aan de groeiende afstand tussen de professionals en de donateurs en vrijwilligers…Het is de uitdaging om een taal te kiezen die voor ons allen klinkt.’

Te veel focus op ‘de achterkant’

Van Berkel: ‘De sector is de afgelopen jaren in een streven naar professionalisering en optimale bedrijfsvoering vooral bezig geweest met die achterkant. Met transparantie, codes, keurmerken, noem maar op. Natuurlijk moet die achterkant op orde zijn, dat spreekt vanzelf, maar het is een noodzakelijke randvoorwaarde en niets meer. Door het feit dat je transparant bent, bind en boei je geen nieuwe donateurs. De sector lijkt te zijn vergeten dat het om de voorkant hoort te draaien.’

Maatschappelijke meerwaarde

Van Berkel ziet graag weer meer focus op ‘de voorkant’: ‘De voorkant is wat je als goededoelenorganisaties maatschappelijk toevoegt. Gedreven door gedeelde idealen komen we vaak tot innovatieve oplossingen, dat is een enorme maatschappelijke meerwaarde.’ Goede doelen moeten dus volgens Van Berkel laten zien hoe ze problemen oplossen: ‘Zo kun je mensen weer aan je binden.’

Voorzitter Goede Doelen Nederland

Een van redenen voor Van Berkel om voorzitter van Goede Doelen Nederland te worden, was dat de sector nog niet de goede vorm had gevonden om het verhaal te vertellen, aldus Vice Versa. Van Berkel: ‘Als je optelt wat de sector doet, het verschil dat we samen dagelijks in mensenlevens maken, hoe we bezig zijn met innovatie, dan is dat indrukwekkend. Dàt moeten we vaker laten horen.’ Van Berkel raadt organisaties aan om weer in gesprek te gaan met mensen en verhalen over hun werk te vertellen, over hoe ze vanuit hun idealen aan oplossingen werken.

►Bron: Vice Versa
►Wilt u voortaan elke donderdagochtend het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement op DDB Journaal: klik hier.
 
gerelateerde items