Hoe word je CEO?

6 november 2014, 04:00
Hoe word je CEO?
Hoe word je CEO?
Zo’n veertig jaar geleden was het bureau De Vroedt & Thierry het eerste (althans zichtbare) executive search bureau in Nederland. Het flamboyante duo Johan de Vroedt en Joan Thierry figureerde bijna dagelijks in Stan Huygens Journaal - en medio jaren tachtig/negentig, toen zakendoen weer salonfähig werd, waren zij de verpersoonlijking van de glamour die daar toen onlosmakelijk mee verbonden was.

Inmiddels is De Vroedt & Thierry al weer lang in handen van Ralf Knegtmans. Hij heeft het bureau in een aantal jaren op bijzondere wijze weten te transformeren en herpositioneren en is zelf – en daarmee zijn bureau (u weet wel: ‘de vent is de tent’), meer-en-meer thoughtleader op het gebied van topmanagement geworden. Twee succesvolle boeken (‘Diversiteit als uitdaging’ en ‘De negen universele criteria van toptalent’) en een veelheid aan publieke optredens verder, kan dat wel gezegd worden.

Knegtmans nieuwste boek is getiteld Hoe word je CEO? Een boek dat goed getimed verscheen. Niet alleen is de houdbaarheidstermijn van bestuurders in een beperkt aantal jaren drastisch verkort, maar leiderschap aan de top staat ook zeer in de publieke belangstelling. Denk maar aan het aftreden van Camiel Eurlings bij KLM, de publieke coming-out van Tim Cook van Apple, moraliteitsdiscussies over de top van Greenpeace en ALS, enz., enz. Personen en gebeurtenissen die weinig met elkaar te maken (lijken) te hebben, maar niets is minder waar: het gaat direct en indirect over de persoonlijkheid van de CEO.

Op de cover van het boek van Knegtmans staat dan ook een treffend statement (van beroepscommissaris Henk Breukink): ‘Je wordt aangenomen op wat je kunt, en ontslagen om wie je bent’. Ralf Knegtmans heeft dat citaat niet voor niets op de omslag gezet. Hij toont in zijn boek aan dat er drie allesbepalende succesfactoren zijn, die bepalen of je de top gaat halen. De eerste is ‘kunnen’ (dat gaat over IQ en competenties), de tweede is ‘willen’ (drijfveren, beweegredenen) en de derde is ‘zijn’ (persoonlijkheid, persoonskenmerken). In de praktijk blijkt dat toezichthouders sterk de neiging hebben om te selecteren op het eerste element. Feitelijk is het zo dat de eerste factor vooral een randvoorwaarde of hygiënefactor is. Natuurlijk moet je over een goed stel hersens en een set goede competenties beschikken om CEO te worden! Maar de tweede en derde factor blijken in de praktijk van doorslaggevende betekenis om structureel succesvol te zijn en te blijven. Duidelijk is dat in de steeds sneller veranderende wereld er meer dan ooit vraag is naar bestuurders met doorzettingsvermogen, energie, passie en bevlogenheid. Zaken die niet zoveel met een opleiding op een businessschool te maken hebben.

‘Hoe word ik CEO?’ helpt toezichthouders  om beter te selecteren wanneer ze een nieuwe topman/vrouw zoeken. Maar het helpt vooral ook lezers om na te denken over hun carrière. ‘Wie ben je’ en ‘wat drijft je?’ verbinden met je competenties, is een ultiem loopbaanadvies, of je nu CEO wilt of kunt worden – of niet. Het nieuwste boek van Knegtmans is (wederom) een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in persoonlijke ontwikkeling!
►Hoe word je CEO? van Ralf Knegtmans is uitgegeven door Bertram + de Leeuw Uitgevers, onder ISBN 9461561504, en kost € 22,50 (print) en 10,99 als E-boek.
gerelateerde items