Toon alles (2)
Marc Tweel, van den

Leen Zevenbergens baard

14 februari 2008, 08:59
Leen Zevenbergens baard
Leen Zevenbergens baard

Het is bijna niet te geloven: zoveel managementboeken als er tegenwoordig verschijnen (en ook gekocht worden overigens). Of ze ook daadwerkelijk gelezen worden is natuurlijk een tweede. Laatst hoorde ik een manager verzuchten: "ik heb zoveel boeken over management in mijn kast staan, maar ik vrees dat ik er pas na mijn pensioen aan toe gaan komen om ze te lezen...!".

Terug naar de grote hoeveelheid verschijnende boeken: enig houvast om het kaf van het koren in "managementboekenland" te kunnen scheiden zou welkom zijn. De verkiezing Managementboek van het Jaar is in dat perspectief dan ook interessant. Dan weet je tenminste wat je in íeder geval gelezen moet hebben. Binnenkort wordt dé titel voor 2008 bekend gemaakt.

Managementboek van het Jaar is nu nog even "En nu laat ik mijn baard staan" (met als ondertitel: creatief ondernemen & sprankelend inspireren). Dit boek is geschreven door Leen Zevenbergen, een gerespecteerd manager, ondernemer en adviseur. In het voorwoord beschrijft Zevenbergen goed waar zijn boek over gaat: "Een warm pleidooi voor authentiek ondernemerschap. Ondernemerschap, dat zorgt voor bloeiende, creatieve organisaties. Organisaties die echt zijn, waar je bij wilt horen. Gebruik de verhalen en de sferen uit dit boek om je eigen organisatie leuker te maken en bewuster van haar plek in de samenleving. Ga ermee op de loop en werp het keurslijf van je af."

Zevenbergen gebruikt een stortvloed aan anekdotes, verhalen, ervaringen, filosofieën en inzichten om de lezer aan te zetten tot "creatief ondernemen & sprankelend inspireren". En daarbij gaat het vooral om de manager en hoe hij of zij in het leven staat. Een en ander gebeurt vanuit het perspectief van Zevenbergen die in het boek als verteller centraal staat. Dat is aan de ene kant de kracht van het boek, want de auteur heeft een fraai "trackrecord" en kan onderhoudend en toegankelijk schrijven. Maar aan de andere kant: het gaat vooral over de ervaring van de schrijver en een echte rode draad, concept of aanpak ontbreken, waardoor de toepasbaarheid van het boek beperkt blijft. "En nu laat ik mijn baard staan" is vrolijk, optimistisch en soms zelfs inspirerend, maar dat is niet genoeg.

Het boek past in de categorie "nice to read", maar zeker niet in de categorie "need to read". En een Managementboek van het Jaar zou in die laatste categorie moeten vallen, de eretitel lijkt me daarom voor het boek van Zevenbergen dan ook niet terecht. Neemt niet weg dat ik het boek met plezier gelezen heb: een leuk boek voor tussendoor (en dat is zeker niet cynisch bedoeld). En, compliment aan de schrijver: een boek dat je op iedere bladzijde kunt gaan lezen. Prachtig vormgegeven overigens, dat zie je (helaas) zelden bij managementboeken.

Tweels Tweak rapportcijfer: 7,5.



►"En nu laat ik mijn baard staan" van Leen Zevenbergen heeft 191 pagina's, is uitgegeven door Business Contact (ISBN: 90 470 02423) en kost € 19,95.

Managementboek van het Jaar in voorgaande jaren waren:

• 2006: Anton Philips 1874-1951 (Marcel Metze)

• 2005: Het drama Ahold (Jeroen Smit)

• 2004: De emotiemarkt (Susanne Piët)

• 2003: Hoe word ik een rat? (Joep Schrijvers)

Genomineerden voor Managementboek van het Jaar 2008 zijn:

• De nieuwe multinationals (Antoine van Agtmael)

• Stratego voor vrouwen (Monic Buhrs, Elisa de Groot)

• De groeimotor (Roland en Rogier van Kralingen)

• Kus de visie wakker (Hans van der Loo, Jeroen Geelhoed, Salem Samhoud)

• Leidinggeven aan professionals? Niet doen! (Mathieu Weggeman)

• Rembrandt Inc. (Koos de Wilt)

gerelateerde items