Steeds meer bedrijven faciliteren vrijwilligerswerk

13 december 2019, 06:00
Steeds meer bedrijven faciliteren vrijwilligerswerk
Steeds meer bedrijven faciliteren vrijwilligerswerk
Steeds meer bedrijven kiezen er bewust voor om medewerkers in te zetten voor het goede doel. Onder werktijd. Dat doen ze niet alleen voor de maatschappij, maar ook voor zichzelf, aldus nieuwssite Nu.nl

Vrijwilligerswerk onder werktijd is in Nederland in opkomst. Bedrijven kunnen geld geven, maar ook tijd van hun medewerkers. Zij betalen de uren, werknemers zetten zich in voor een goed doel. Bijvoorbeeld via Deedmob, een platform dat mensen stimuleert vrijwilligerswerk te doen op een moment dat het hen schikt. ‘Je hoeft niet meer iedere vrijdag beschikbaar te zijn, maar kan op die manier wel je steentje bijdragen’, vertelt oprichter Boudewijn Wijnands.

Sinds de oprichting in 2017 hebben 22 bedrijven zich aangesloten, waaronder KLM, Red Bull en H&M. In totaal zetten zo'n vier- tot vijfduizend medewerkers van deze bedrijven zich maandelijks in voor anderen in de tijd van de baas. Gemiddeld doet zo'n 20 procent van de medewerkers mee met vrijwilligerswerk.

Enorm potentieel

Uit onderzoek van Lonneke Roza, die promoveerde aan de Rotterdam School of Management op het onderwerp bedrijfsfilantropie, blijkt dat zo'n 10 procent van de medewerkers die zich inzetten voor anderen via het werk, geen vrijwilligerswerk doen in hun eigen tijd. ‘Zouden alle bedrijven dus de mogelijkheid aanbieden tot vrijwilligerswerk, dan biedt dat een enorm potentieel.’ Roza denkt dat dit goed werkt via de werkgever, juist omdat mensen zich zo makkelijk kunnen aansluiten. ‘Het is toegankelijk, je collega's gaan mee. Zo creëer je een veilige omgeving.’

Dichtbij eigen doel

De invulling van het vrijwilligerswerk loopt uiteen. Het kan gaan om een middag helpen bij de Voedselbank of het geven van taallessen, maar Wijnands ziet ook veel bedrijven die een goed doel kiezen dat dichtbij hun eigen doel ligt. ‘Cosmeticabedrijf Beiersdorf organiseert bijvoorbeeld een dag tegen eenzaamheid, waarbij medewerkers eenzame ouderen helpen om er weer verzorgd uit te zien. Of Red Bull, dat zich inzet om goede doelen te helpen met hun marketing, iets waar het zelf sterk in is.’

Talent aantrekken

Vrijwilligen is niet alleen goed voor de mensen die ermee geholpen zijn, maar ook voor het aantrekken van talent, benadrukt Kohner van Salesforce. ‘We zitten als softwarebedrijf in een van de meest competitieve arbeidsmarkten. Dan moet je opvallen. Millennials vinden het belangrijk dat bedrijven voor iets goeds staan.’ Daarom begon Salesforce deze eeuwwisseling met Pledge 1%, een nieuw model om filantropie bij bedrijven aan te moedigen. Hierbij wordt door aangesloten bedrijven 1 procent van product, winst en tijd van medewerkers ingezet voor een goed doel.

Veranderd wereldbeeld

Het initiatief sluit aan bij het onderzoek van Roza. ‘Bedrijven zien dat ze een machtige positie hebben in de samenleving, en dat daar verantwoordelijkheden bij komen kijken. Dat wordt ook steeds meer gevraagd, door zowel consumenten als werknemers.’ Het grootste voordeel zit 'm volgens Roza in het wereldbeeld dat ze bij veel mensen ziet veranderen, wat ook helpt tijdens het betaalde werk. ‘Ik ga met mijn studenten vaak naar Stichting Jarige Job. Je pakt er een dag pakketten in voor kinderen die onder de armoedegrens leven en hun verjaardag niet kunnen vieren.’ Na zo’n ervaring kijken mensen anders naar armoede en kinderen, ziet Roza.  

Bron: Nu.nl

Lees hier het hele artikel

Stichting Lenthe heeft een platform voor bedrijfsfondsen gelanceerd: het Corporate Foundations Forum. Lees hier meer over het Forum

Op 6 februari vindt de eerste editie plaats van het Corporate Foundations Forum Congres, waarin Lonneke Roza aan het woord komt over 'transformative learning bij kortstondig vrijwilligerswerk'. Klik hier voor meer informatie. U kunt zich hier ook aanmelden.  
 
gerelateerde items