Startschot modern toezicht: van digitaal naar reflectief

5 juli 2016, 10:00
Startschot modern toezicht: van digitaal naar reflectief
Startschot modern toezicht: van digitaal naar reflectief
Het is voor iedereen even wennen nu er nog maar maar één keurmerk voor fondswervende organisaties is. Vrijdag 1 juli trapte het CBF feestelijk af in Amsterdam met de bekendmaking van de eerste 350 officieel 'erkende doelen'. De erkenning belooft meer te zijn dan oude wijn in nieuwe zakken: behalve de bekende harde, digitale 'aankruis-normen' zal er nu meer aandacht komen voor zachte normen en de dialoog over wat echter beter kan en moet. Meer nadruk dus op zogenoemd 'reflectief toezicht'.
 
Een passende locatie - het Friendship Sports Centre voor kinderen met een beperking, eerder ook al geslaagde locatie voor het laatste Civil Society Congres - een feestelijk programma en een grote groep goede doelen-vertegenwoordigers die allemaal na afloop op de foto mochten met hun ingelijste erkenning... het werd op 1 juli inderdaad een mooi feestje van '(h)erkenning'. Bij de eerste tranche van 350 erkende doelen is een groot contingent bestaande CBF-keurmerkhouders, maar ook een tachtigtal nieuwe doelen. Vooral deze laatste groep is voor de uitrol en het slagen en financiering van de nieuwe Erkenninsgregeling van vitaal belang. Voor breed draagvlak in de sector zal de grote groep van goede doelen die een keurmerk te duur, te ingewikkeld of niet nodig vonden, overtuigd moeten worden van nut en noodzaak. CBF-directeur Roline de Wilde: 'Er dwalen nog spoken uit het verleden rond over hoge kosten voor kleine organisaties en dikke stapels papier die je nodig zou hebben voor het CBF-stempel. Dat is verleden tijd. Met de huidige erkenning is het voor iedere degelijke goede doelenorganisatie mogelijk om erkend goed doel te worden.'   
 
Potentieel van vijfduizend organisaties
Er zijn geen betrouwbare cijfers over het totale aantal fondsenwervende goede doelen in Nederland, maar een berekening op basis van het huidige ANBI-register komt op een potentieel van zo'n vijfduizend organisaties. Hierbij zijn niet de vele kleine, vaak lokale goede doelen-initiatieven van de zogenoemde 'doe-het-zelvers' geteld.
 
Publieksvoorlichting
Het CBF kondigde aan na de zomervakantie te beginnen met publieksvoorlichting over de nieuwe regeling en daardoor zullen ook de donateurs vertrouwd moeten raken met de nieuwe situatie. De nieuwe Erkenningsregeling komt in de plaats van alle bestaande keurmerken (CBF, RfB en KGD) en moet voor het gevende publiek meteen duidelijk maken of een organisatie erkend is of niet. De regeling houdt rekening met diversiteit binnen de sector zoals aard en omvang van organisaties. Dit betekent: hoe groter de organisatie, hoe zwaarder de normen. Ook is er meer aandacht voor de maatschappelijke betekenis van goede doelen en voor de verdere professionalisering, onder andere door 'self assessment'.
 
Werk aan de winkel
De 'eigen beoordeling' klinkt mogelijk als 'slager die eigen vlees keurt', maar werkt in de praktijk in vele andere branches doorgaans goed als eerste kritische zelftoets. In een kort filmpje vertelden enkele goede doelendirecteuren over hun ervaringen en daaruit bleek dat vele 'afvinkertjes' toch nog wel wat aandacht behoeften. CBF-directeur De Wilde bevestigde dit in een korte evaluatie van de eerste 'self assessments': basale informatie over de doelbesteding openbaar maken? Dat blijkt in de praktijk minder 'appeltje-eitje' dan gedacht. Minder dan zes op de tien doelen had dat nog niet op orde...oeps. Een actueel databeleid? Maar vier op de toen doelen heeft dat nu. Conclusie: ook voor het 'digitale' deel van het toezicht is er nog flink werk aan de winkel.
 
gerelateerde items