Reflectie: drie lessen uit het bedrijfsleven

27 juni 2019, 08:05
Reflectie: drie lessen uit het bedrijfsleven
Reflectie: drie lessen uit het bedrijfsleven
De non-profitwereld en de for-profitwereld lijken mijlenver uit elkaar te liggen. We werken samen waar we kunnen, van langdurige projecten tot korte campagnes. Daarna splitsen onze wegen. Wat nemen we mee van deze samenwerkingen, behalve de afgesproken acties? Kijken we wel verder dan onze neus lang is, in die corporate keuken? Ik maak beide werelden dagelijks mee. Ondanks het feit dat het twee (totaal) verschillende werelden zijn, kunnen non-profitorganisaties naar mijn mening nog een aantal dingen van het bedrijfsleven oppikken. In dit artikel zet ik een stap over de grens en licht ik de gebieden toe waar voor goede doelen nog winst valt te behalen.
 
Reageren? Mail ons, of reageer via TwitterFacebook of Linkedin.
 
Discussie is goed
Ten eerste: diversiteit doet ertoe. Ik kom nog te vaak een eenzijdig samengesteld bestuur tegen dat uit hoogopgeleide mensen bestaat die dezelfde achtergrond hebben. Dit zorgt ervoor dat men elkaar weinig tegenspreekt. Juist open discussies met andersdenkenden zorgen voor een inspirerende werkomgeving en betere beslissingen. Zo blijkt uit het onderzoek Delivering through diversity (2018) van McKinsey dat er een duidelijke link is tussen diversiteit en betere financiële prestaties. Etnisch diverse teams hebben bijvoorbeeld 35 procent meer kans om winstgevend te zijn dan niet diverse teams. Niet alleen culturele achtergrond, maar ook leeftijd en geslacht doen ertoe. Onlangs bracht de International Labor Organization (ILO) een rapport  uit over het effect van vrouwen in de top. Wat bleek? Bedrijven die vrouwen op senior managementposities hebben zitten, behalen betere bedrijfsresultaten. Van meer creativiteit tot betere financiële resultaten tot het gemakkelijker aantrekken van nieuwe medewerkers; diversiteit werkt. Ook worden de donateurs beter vertegenwoordigd door een divers bestuur. Dat zijn immers ook niet allemaal dezelfde mensen.
 
Do: Word je bewust van je bestuursindeling. Ziet iedereen er hetzelfde uit én heeft iedereen dezelfde ideeën? Dan is het wellicht tijd voor verandering. Maak het bespreekbaar en ga op zoek naar andere leden die de dialoog een positieve boost geven. Kun je die zelf niet vinden? Er zijn bureaus die helpen met het waarborgen van meer diversiteit in besturen. 
 
Houd de gekozen koers aan
Een divers bestuur zet je niet van de een op de andere dag op. Een strategisch plan kan daarbij helpen. Daarmee komen we bij punt twee: het hebben van een strategisch plan, plus het consequent uitvoeren en monitoren hiervan. Veel van de non-profitorganisaties die ik ontmoet, hebben vaak wel een strategisch plan in huis, maar beschikken niet over de juiste monitoring om te checken of elke actie die uitgevoerd wordt, past bij het ‘grotere plaatje’. Als bijvoorbeeld een multinational of bekend merk wil samenwerken met het goede doel in kwestie, laat deze laatste al snel het plan varen. Aan de ene kant is dit logisch, vooral als er een mooi geldbedrag mee gepaard gaat. Aan de andere kant is dit jammer, omdat het eigenlijke plan in de ijskast wordt gezet. Op de korte termijn zorgt dit wel voor voldoening, maar het zorgt ervoor dat je langetermijndoelen erg lastig zijn om te behalen. Bedrijven doen dit anders en werken veelal systematisch naar een doel toe.
 
Do: Ga terug naar de kern. Je hebt een mooi aanbod ontvangen, maar op welke manier draagt deze bij aan je strategie? Wat laten we dan gaan? Weeg bewust de voor- en nadelen af voordat je met een andere partij in zee gaat. Op deze manier laat je ook zien goed te weten waar je naartoe wil met je organisatie. Dit kan juist weer betere, doelgerichte samenwerkingen opleveren met het bedrijfsleven.
 
Donateur, hoe gaat het?
Bovenstaande tips zijn vooral gefocust op de interne bedrijfsvoering. Ook op extern gebied is winst te behalen. Een belangrijk, maar vaak vergeten verschil tussen het bedrijfsleven en non-profitorganisaties is de focus op de klant. Heel veel non-profitorganisaties richten zich vooral op het verkopen van hun missie. Een verschil met dag en nacht, vergeleken met het bedrijfsleven. Veel bedrijven hebben hun customer journey van begin tot eind uitgedacht en geoptimaliseerd. Hoe kijken je donateurs naar wat je biedt? Wat verwachten ze van je op welk moment? Op welke manier interacteer je met je donateurs? Er zijn zeker wel goede doelen die zich hierin hebben verdiept, maar toch merk ik dat veel non-profits achterlopen op dit gebied. 
 
Do: Je kunt je customer journey op verschillende manieren inrichten. Kijk eens naar wat concullega’s doen en ga in gesprek met een specialist (uit het bedrijfsleven). Een leuk voorbeeld is het simpelweg bedanken van donateurs en hun impact laten zien - dit is de beste manier om een vervolgdonatie te krijgen. 
 
Reflectie
De bovenstaande tips laten het eigenlijk al zien; het is belangrijk om kritisch naar je organisatie te blijven kijken. Stellen we elkaar nog de juiste vragen, vertegenwoordigen we onze verschillende typen donateurs goed in het bestuur? Volgen onze acties logisch op onze strategie en bedienen we onze donateurs op de juiste manier? Net als in het bedrijfsleven zijn deze reflectiemomenten van groot belang. Ik ben me ervan bewust dat deze drie handvatten niet van de ene op de andere dag te implementeren zijn. Dat hoeft ook niet. Wel vraag ik om eens oprecht te kijken naar deze drie punten. Waar kun jij nog een verbeterslag maken? 

Henriette van Eeghen is directeur van Impact Matters, een organisatie die kennis uit het bedrijfsleven verbindt met ideële organisaties.

Ook een bijdrage schrijven voor De Dikke Blauwe? Klik dan hier.
 
gerelateerde items