Quickscan OS: Corona-campagnes op de snijtafel

25 juni 2020, 06:00
OS-corona-campagnes op de snijtafel bij dr. Vossen
OS-corona-campagnes op de snijtafel bij dr. Vossen
Zijn er hulporganisaties die de afgelopen maanden géén extra corona-campagne op touw hebben gezet? Zij kunnen deze blog overslaan. Wie dat wel heeft gedaan: lees verder.  Afgelopen week maakte ik een quickscan van de corona-campagnepagina’s van twintig Nederlandse ontwikkelingsorganisaties. Iets vergelijkbaars deed ik enkele jaren geleden voor mijn promotieonderzoek. Net als toen keek ik naar de campagnes door een beeldvormingsbril. Het ging me niet om de vraag waar je het meeste geld mee zou kunnen ophalen. Het ging me om de vraag welk beeld die campagnes ons meegeven over mensen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.  Hier is de oogst, in vijf stappen:  1. Men rule the developing world Wie staat er op de foto’s? Dat was de eerste vraag die ik stelde. Het antwoord is: vrouwen en meisjes. Op alle afbeeldingen telde ik 60 personen van het vrouwelijk geslacht tegenover 25 mannen en jongens. Dat verschil is deels verklaarbaar: organisaties als Plan richten zich specifiek...
Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van De Dikke Blauwe.


Word DDB Lid
Nog geen lid? Meldt u dan nu aan!

Naast toegang tot alle online content ontvangt u vier keer per jaar het full colour magazine en alle edities van het DDB Journaal Klik hier en meldt u aan.

Al lid? Klik dan hier om in te loggen.
gerelateerde items