‘Effectief altruïsme neemt ons hart juist wel serieus’

28 mei 2017, 07:00
Goede doelen met de beste marketing krijgen het meeste geld, maar dat is geen garantie voor effectieve besteding...
Goede doelen met de beste marketing krijgen het meeste geld, maar dat is geen garantie voor effectieve besteding...
Effectief altruïsme is een oproep om ons hart serieus te nemen: met de juiste informatie komt onze gift bij goede doelen met de effectiefste interventies. Dat zeggen dr. Kellie Liket en Sjir Hoeijmakers, respectievelijk voorzitter en directeur van de Stichting Effectief Altruïsme Nederland (EAN), in een opinieartikel in NRC Handelsblad. Hun nieuwe stichting wordt vandaag in Utrecht officieel gelanceerd.
 
De stroming van ‘Effective Altruism’ wordt verkondigd door de bekende filosoof Peter Singer en kent in Nederland zijn belangrijkste pleitbezorger in wetenschapper dr. Kelli Liket (Erasmus Universiteit). ‘Goed doen is niet genoeg’, volgens Liket, voorzitter van de nieuwe stichting EAN. Goed doen moet volgens haar vooral effectief zijn en impact hebben. Liket promoveerde in 2014 op de dissertatie 'Waarom 'goed' doen, niet goed genoeg is’. Het doel van filantropie moet niet de emotie zijn, maar maximale impact realiseren door effectief te geven.
 
In hun artikel nemen Liket en Hoeijmakers afstand van de idee dat de stroming van ‘effectief altruïsme’ louter een ultra-rationalistische benadering van filantropie is, zoals onder anderen beweerd door de filantropieadviseurs Marianne Strijbos-Verhaar en Kayleigh Boerjan (ABN AMRO MeesPierson) in een opinieartikel in dezelfde NRC Handelsblad.
 
Liket en Hoeijmakers schrijven: ‘Tot voor kort hadden we nauwelijks toegang tot informatie over welke goede doelen het meeste verschil maken. Daardoor kregen goede doelen met de beste marketing vaak het meeste geld. Sinds kort zijn er organisaties als GiveWell … zij kijken niet alleen niet alleen naar de transparantie van een goed doel, maar ook naar de doeltreffendheid van haar interventies, en of jouw extra euro nog een groot verschil gaat maken.’
 
Effectief altruïsme is volgens Liket en Hoeijmakers juist een oproep om ons ‘hart’ wel serieus te nemen en niet ‘tegen’ andere goede doelen. Met de juiste informatie kunnen donateurs met hetzelfde bedrag of dezelfde tijd meer verschil maken voor meer mensen (of dieren). ‘Dat betekent moeilijke keuzes maken. Niet omdat andere dingen onbelangrijk zijn, maar omdat we een euro of een uur maar één keer kunnen geven.’
 
►Bron: NRC Handelsblad
 
♦Lees ook: ‘Effective altruism strookt niet met de praktijk’
♦Lees ook: Nieuwe stichting voor effectieve filantropie gelanceerd in Utrecht
 
♦Meer informatie over GiveWell: klik hier
♦Meer informatie over Stichting Effectief Altruïsme Nederland: klik hier
gerelateerde items