Omdenker: 'kunst' als impactinstrument voor 'chari's'

De Dikke Blauwe: tegenwoordig in de kiosk naast bladen als Quote en Elsevier.
De Dikke Blauwe: tegenwoordig in de kiosk naast bladen als Quote en Elsevier.
5 december 2019

Stichting Lenthe geeft naast De Dikke Blauwe ook de non profit-titel Tableau voor kunstverzamelaars en -liefhebbers uit. In het gezellige Café Tableau op Neerlands belangrijkste kunstbeurs PAN (vorige week in de RAI: zie foto Dominique van der Mee) vonden boeiende gesprekken plaats over kunst met een grote K. Waren de nu zo waardevolle en bewierookte naakten van oude meesters niet ook de ondeugende speeltjes van amoreel rijke mannen? U ziet: er werd stevig door geschonken aan de bar.

Serieus en boeiend was een spontane discussie met Anneliek Sijbrandij van www.verbierartsummit.org over wat kunst vermag als ‘society changemaker’' (bezoek die site eens!). Net als muziek en films met een maatschappelijke (of soms zelfs activistische) boodschap onverslaanbaar meer impact maken dan welk goed doel of foundation ook, claimt Sijbrandi dat kunst veel meer kan worden ingezet bij het stimuleren van social change. De kunstenaar als boodschapper in plaats van een (duur) communicatiebureau.
Onafhankelijke en talentvolle kunstenaars brengen maatschappelijke  boodschappen op eigen gezag en kracht. Je kunt ze proberen te winnen voor je goede zaak, maar zíj maken de dienst uit.
Non professionals - de zeer sterk groeiende groep vrijetijdschilders, fotografen en tekenaars -zijn wél te mobiliseren. Een alternatief voor sportieve fondswerfacties waar overdaad dreigt met minder follow up-impact’. Zo deed ik onlangs mee  aan een pittige mountainbike-tocht over de Veluwe voor Wereldouders. Een heerlijk dagje met geld in het laatje voor het goede doel, maar ook inwisselbaar met elk ander doel.
Maar vijfhonderd foto’s of schilderijen in plaats van vijfhonderd fietsers leveren naast giften bijzondere impact-content. Voor filantropen en major donors is vrijetijdkunst al evenzeer en fraai impactinstrument.
 
De Dikke Blauwe in 2020
De Dikke Blauwe ligt vanaf nu elk kwartaal in de winkel broederlijk (of zusterlijk zo u wilt) tussen links georiënteerde opiniebladen zoals Groene Amsterdammer en VN en bladen voor grootgevers zoals Elsevier, Quote en FD. Mooi om te zien: er komt telkens wat meer overlap tussen beide in november verschijnende lijsten Quote 500 (wat heb je) en De Dikke Blauwe 100 (wat doe je).


Goed om te weten: DDB blijft het 24/7 online platform met ‘’daily alerts’’ en brengt de frequentie van haar digitale DDB Journaal in 2020 naar 14 dagen. Alle door eigen redacteuren en columnisten en experts geproduceerde artikelen zijn voor ‘members only’.
Wilt u vrije toegang tot al deze artikelen? Registreer dan als DDB-lid: klik hier.
Wilt u een collectief lidmaatschap voor meerdere vollega's uit uw organisatie? Neemt u dan contact op met uitgever Johan Dijk: klik hier.