Leadgeneratie-inspiratie: acht sterke non-profit leadwerving campagnes

Leadgeneratie-inspiratie: acht sterke non-profit leadwerving campagnes
Leadgeneratie-inspiratie: acht sterke non-profit leadwerving campagnes
7 mei 2020
Nieuws | | Fondsenwerving

Leadwerving is essentieel voor het (online) werven van structurele donateurs of leden. Een sterke leadwerving campagne begint met het bepalen van de doelstelling en de doelgroep. Op basis daarvan kies je een leadnurturing kanaal – en daarmee ook welke gegevens je wil gaan verzamelen - een leadwervingsmechanisme zoals een quiz, brochure, petitie of Protest-SMS en ontwikkel een campagne concept. 
 
Een succesvolle leadwerving campagne is aansprekend, heeft een toegevoegde waarde voor de doelgroep en zorgt voor het juiste resultaat (leads en structurele donateurs/leden). In dit artikel geeft ik acht voorbeelden van sterke leadwerving campagnes:
 
1. Natuurmonumenten – Hardloopboekjes
Ik loop graag hard en hou van de natuur. Dat weet Facebook ook en door slimme targeting kreeg ik op Instagram advertenties te zien van Natuurmonumenten met de volgende tekst: Vraag nu het gratis boekje aan met 5 prachtige hardlooproutes bij jou uit de buurt. Je kunt kiezen uit vijf regio's waar je het liefst wilt hardlopen.



Erg sterk, een hardloopboekje met routes in de natuur spreekt mij als hardloper en natuurliefhebber erg aan en is ook waardevol. Je kunt het boekje gratis (een vrijwillige bijdrage aan de verzendkosten is wel mogelijk) aanvragen en maakt zo slim gebruik van één van de beïnvloedingstechnieken van Cialdini: wederkerigheid. Doe iets voor een ander en de ontvanger voelt zich verplicht iets terug te doen, Natuurmonumenten belt de aanvragers van het boekje met als doel ze als lid te werven. 
 
Of dat werkt? Volgens Jeffrey van Heck van Natuurmonumenten wel. Luistertip, in deze podcast vertelt Jeffrey meer over de Hardloopboekjes en het resultaat: 
 
2. Alzheimer Nederland – Is het dementie? Brochure
 
Brochures of folders met relevantie informatie zijn een goede manier om adresgegevens uit te vragen en direct mail (DM) blijft een goede manier om (een oudere) doelgroep te converteren. Een goed voorbeeld hiervan is de ‘Is het dementie?’ brochure van Alzheimer Nederland. 



In ‘ruil’ voor adresgegevens ontvangen aanvragers de brochure per post. In de brochure staat onder andere informatie over het verschil tussen vergeetachtigheid en dementie en over de verschillende oorzaken daarvan. Ook zit er een geheugentest in waarmee je geheugen (of het geheugen van iemand waarover je je zorgen maakt) kun testen. Tot slot zit er in de brochure een donatievraag en kan Alzheimer Nederland ook later nog benaderen via DM.
 
3. Wakker Dier – Skip die Kip Protest-SMS
 
Met als doelstelling het betrekken van de doelgroep en het werven van telefoonnummers heb ik voor Wakker Dier het leadwervingsmechanisme de “Protest-SMS” bedacht en ontwikkeld. Met een “Protest-SMS“ kun je potentiele donateurs echt betrekken bij een campagne en is er een logische vraag om een telefoonnummer.
 


Een van de meest succesvolle “Protest-SMS” campagnes is de Skip die Kip campagne van Wakker Dier, een protest tegen de verkoop van ‘AH kip’. Via de landingspagina was het mogelijk om, in ‘ruil’ voor een naam en telefoonnummer, Albert Heijn via een gratis SMS op te roepen om te stoppen met de verkoop van ‘AH kip’. Na deelname ontving de deelnemer een bedank-SMS en ging er een telefoontje naar een willekeurige Albert Heijn winkel. De AH-werknemer die de telefoon opnam, kreeg de volgende tekst te horen: ‘Jullie AH kip leeft in een overvolle stal met zestien kippen per vierkante meter. Dat is toch geen leven? Ik pik het niet langer! Ik skip jullie kip. Groet (naam deelnemer)’.
 
Het resultaat? In twee weken tijd stuurden 26.581 mensen (in ‘ruil’ voor een naam en telefoonnummer) een SMS naar Albert Heijn. Naast Wakker Dier hebben inmiddels ook Greenpeace, Amnesty International en Word Animal Protection het leadwervingsmechanisme de “Protest-SMS” succesvol ingezet.
 
4. UNHCR – Factchecker
 
Hoe kun leadwerving (fondsenwerving) combineren met het informeren (communicatie) van je doelgroep? Een kennisquiz! Een goed voorbeeld is de ‘Factchecker’ van UNCHR gekoppeld aan de oorlog in Syrië: Ruim 7 jaar oorlog in Syrië. Hoe onderscheid je feiten van fictie in tijden van fake news? Doe de Fact Checker! 



De ‘Factcheker’ bestaat uit zeven ‘feit of fictie’ vragen over de oorlog in Syrië. Deelnemers ontvingen de juiste antwoorden via e-mail en konden een telefoonnummer (niet verplicht) achterlaten om kans te maken op een laptophoes gemaakt door vluchtelingen. 
 
Of het werkt? Quizjes doen het erg goed en met een goede quiztool kun je de deelname een echte beleving maken. Een e-mailadres ‘ruilen’ voor de juiste antwoorden werkt goed en een goede incentive zorgt gemiddeld voor 30 procent telefoonnummers.
 
5. Vogelbescherming - Mijn Vogelparadijs
 
De beste leadwerving campagnes sluiten goed aan bij jouw doelstellingen en de behoefte van je doelgroep. Een van de beste voorbeelden daarvan vind ik ‘Mijn vogelparadijs’ van de Vogelbescherming.



Via de website kun je op basis van je postcode kijken welke vogels er bij jou in de buurt leven. Vervolgens kun je 5 vogels kiezen, je krijgt dan in ‘ruil’ voor je emailadres praktische tips om deze vogels meer in je tuin te zien en om ze te beschermen. Je hebt zelf een eigen online omgeving waar je kunt inloggen voor je ‘To Do’s’ en je eigen logboek. 
 
Het resultaat? Tot nu toe zijn er al 124.035 deelnemers (en dus emailadressen).
 
6. Het Zuid-Hollands Landschap – Bloemzaadjes 
 
Nog een mooi voorbeeld van wederkerigheid is de bloemzaadjes campagne van het Zuid-Hollands Landschap. Via een formulier kunnen deelnemers een gratis zakjes bloemzaadjes aanvragen en zo de wilde bij helpen aan meer nectar en stuifmeel. Een mooi aanbod – een tuin vol bloeiende bloemen en bezige bijtjes, wie wil dat niet? – die past bij het voorjaar en bij het Zuid-Hollands Landschap.



Ik heb het Zuid-Hollands Landschap geholpen met de ontwikkeling van de landingspagina met – vind ik zelf het leukste onderdeel – een Tikkie integratie en koppeling met ActiveCampaign & Messagebird. In het formulier kun je een vrijwillige bijdragen doen voor de wilde bij. Je ontvangt dan een gratis SMS met een Tikkie link.



Het resultaat? De campagne loopt nog, maar ik verwacht veel leads (NAW, email  en telefoonnummers) en Tikkie donaties. 
 
7. Stichting Lezen & Schrijven – TaalChallenge
 
Met de campagne ‘de Week van de Alfabetisering’ wil Stichting Lezen & Schrijven de laaggeletterdheid in Nederland op de kaart zetten. Onderdeel van de 2019-editie was de TaalChallenge, een samenwerking met de Efteling en Uitgeverij Zwijsen. Deelnemers van de TaalChallenge kregen vijf dagen op rij een gratis SMS van Roodkapje met de Challenge van de dag, zoals bijvoorbeeld ‘Dobbel een verhaal’ en de ‘Hink Stap Som’.
Een SMS-Challenge is leuke en interactieve manier om je doelgroep echt te betrekken bij je campagne een daarbij een ‘logische’ manier om telefoonnummers te werven voor TM-opvolging.
 
Het resultaat? Ruim 400 scholen en 1.800 gezinnen deden mee aan de TaalChallenge.
 
8. Hersenstichting – Ommetje-app
 
De ‘Ommetje-app’ is in deze tijd natuurlijk super actueel en relevant. Je kunt de app downloaden en gebruiken in ‘ruil’ voor je naam en e-mailadres om je wandelingen bij te houden. In de app kun je met vrienden, familie of collega’s een eigen wandelcompetitie starten of de uitdaging aan gaan met de rest van Nederland.



In de app zitten slimme beloningen om deelnemers te motiveren veel te lopen en anderen uit te nodigen ook mee te doen. Ook geeft neuropsycholoog Erik Scherder interessante hersenfeitjes. De ‘Ommetje-app’ is een erg sterk voorbeeld van leadwerving en is super relevant voor de doelgroep.
 
Het resultaat? De app staat in de top 10 van de Apple App Store tussen internationale apps als WhatsApp, Skype en Teams. 
 
Heb jij meer voorbeelden van sterke leadwerving campagnes? Ik lees er graag over in de comments!