Protest-sms’jes: hoe werkt het en wat leveren ze op?

19 augustus 2019, 06:00
De telefoons in de Albert Heijn winkel stonden roodgloeiend. In iets meer dan 5 dagen deden ruim 13.000 deelnemers mee aan de actie.
De telefoons in de Albert Heijn winkel stonden roodgloeiend. In iets meer dan 5 dagen deden ruim 13.000 deelnemers mee aan de actie.
Je ziet ze wel eens voorbijkomen: sms-acties waarbij de achterban wordt opgeroepen te protesteren. Maar leveren die acties daadwerkelijk iets op? Volgens Jasper Bengevoord wel. Hij was betrokken bij twee succesvolle acties van Wakker Dier en Amnesty en geeft vijf waardevolle tips.
 
Reageren? Mail ons, of reageer via TwitterFacebook of Linkedin.
 
Met een ‘protest-sms’ actie kun je je (potentiële) achterban activeren, leads (met telefoonnummers) werven en de gegevens van bestaande leads/donateurs verrijken. Maar hoe zorg je nou voor een succesvolle sms-actie? Hieronder geef ik je vijf tips aan de hand van twee succesvolle protest-sms-acties die we onlangs hebben ontwikkeld voor Wakker Dier en Amnesty.
 
Tip 1: Zorg voor een duidelijke call to action
Zorg dat het doel van jouw actie wordt bereikt doordat je je doelgroep tot een expliciete actie aanzet. Wat is de actie waar je om vraagt, wat levert het op en hoe draag je als individu bij aan het grotere geheel? Bij de actie van Wakker Dier was de call-to-action: ‘Stop de lokkip bij Albert Heijn!’ Helder en concreet!


 
De actie van Amnesty is opgezet voor de Iraanse advocate Nasrin Sotoudeh. Nasrin protesteerde tegen de doodstraf en voor vrouwenrechten. In plaats van waardering voor haar werk kreeg ze een wrede straf: 38 jaar cel en 148 zweepslagen. Via de actiepagina konden deelnemers de Iraanse autoriteiten oproepen om Nasrin onmiddellijk vrij te laten. De duidelijke call-to-action: ‘Bij elk sms-je rinkelt de telefoon op de Iraanse ambassade. Stuur nu een sms’:
 

 
Tip 2: Hou het simpel
Wees helder en leg goed uit wat de vraag is, maar houd het simpel. Een effortless experience noemen wij dat. Bij Wakker Dier kon je als deelnemer tijdens de actie in een paar simpele stappen een protest-sms naar Albert Heijn sturen. Na het invullen van alleen een voornaam en telefoonnummer kregen de deelnemers een voorbeeld te zien van de ‘protest-sms’ met persoonlijke afsluiting. Duidelijk en eenvoudig:
 

 
Tip 3: Maak gebruik van de interactiviteit
Natuurlijk hoeft een dergelijke sms-campagne niet alleen één kant op te gaan. Als je een goed platform gebruikt, kun je eenvoudig instellen dat ook de deelnemer direct wordt bedankt. Er zijn nog meer mogelijkheden om feedback van je gebruikers te ontvangen: een korte quiz, simpele vraag, of zelfs een extra donatie. Bij Amnesty hebben we, na het invullen van een voornaam, achternaam en telefoonnummer, deelnemers gevraagd een bijdrage te doen voor het versturen van de ‘protest-sms’. Verreweg de meeste deelnemers deden dit. Vervolgens kregen de deelnemers een bedank-sms en werd hun protest-sms aan de Iraanse ambassade in Den Haag gestuurd.
 

 
Tip 4: Meten, meten en meten
Het mooie van dit middel is dat je alles kunt meten. Geef jezelf de ruimte om te leren en testen om te optimaliseren. Durf gerust een beetje te experimenteren. Data-analyse zal je vertellen welke boodschap het meest effectief is bij jouw doelgroep. Het resultaat van de Wakker Dier actie? De telefoons in de Albert Heijn winkel stonden roodgloeiend. In iets meer dan 5 dagen deden ruim 13.000 deelnemers mee aan de actie. En bij Amnesty verstuurden zo’n 4.000 mensen in korte tijd een Protest-SMS.
 
Tip 5: Timing is key
Nog een laatste en niet onbelangrijk tip: kijk goed naar je timing. Als je een zorgvuldig opgestelde sms-campagne op het verkeerde moment verstuurt, dan is dat zonde van je tijd, geld en moeite. Weet dus wanneer je jouw publiek moet bereiken (bijvoorbeeld wanneer ‘jouw’ onderwerp in het nieuws is).
 
Jasper Bengevoord is Online Marketing Specialist bij Raising Results. Hij heeft meer dan vijf jaar ervaring in onlinemarketing en werkt sinds twee jaar in de non-profitsector. 
 
gerelateerde items