Lachwekkend & beschamend

2 april 2009
Opinie | | Validatie & Toezicht


Geheel conform verwachting zijn de initiatiefnemers van het nieuwe KeurmerkGoedeDoelen (ISF en Nationale Goede Doelen Test) en het CBF het niet eens kunnen worden over één keur onder de vlag en het logo van het CBF. Enige weken terug zag ik nog een lichtpuntje in deze keurmerkstrijd (hefboom voor vernieuwing en flexibilisering van het bestaande toezicht), maar nu de scheuring der geesten een feit is, overheerst bij mij toch diepe teleurstelling. Een keurmerk zou een vertrouwenwekkend baken voor gevers moeten zijn, maar wat als er straks maar liefst VIER keurmerken zijn (CBF Keur, CBF Certificaat Kleine Goede Doelen, het nieuwe KGD en ANBI)? Die Zimbabwaanse logo-inflatie is ronduit lachwekkend en meer dan beschamend. Hoe zwaar wegen de belangen van CBF en ISF in relatie tot het algemene publieksvertrouwen, het kroonjuweel van een sector met een jaarlijkse omzet van ruim 4,4 miljard euro? Ik zou zeggen: ga net zo lang bij elkaar in een kamertje zitten totdat je er wél uit bent. Zeker nu het CBF in het NCDO een financier heeft gevonden die de kosten van een certificaat voor kleine goede doelen laag kan houden.