Impact. Impact. Impact.

13 juli 2010
Opinie | | (Social) Impact

Heinrich Heine had géén gelijk toen hij zei: 'Als de wereld vergaat, ga dan naar Nederland, daar gebeurt alles vijftig jaar later'. Het zijn er hooguit tien, vanuit filantropisch perspectief dan. Terwijl we ons hier nog vreselijk druk maken over ‘transparantie' gaat het in de anglosaksische gidslanden, de VS voorop, eigenlijk nog maar om één ding: "leverage". Het is de heilige graal van de filantropie: de hefboomwerking voor maatschappelijke verbetering, die wij hier met een goed Nederlands woord graag aanduiden met ‘impact'. Is ‘transparantie' dan niet belangrijk? Zeker, maar het is een noodzakelijke voorwaarde, en geen doel. Het raison d'etre van elke charitatieve organisatie zit ‘m in de wil en het vermogen om daadwerkelijk deuken in maatschappelijke pakjes boter te slaan. Daarop zou alles binnen een organisatie gericht moeten zijn, transparantie incluis. Ziet uw achterban het salaris van de directeur als een kostenpost of een bijdrage aan impact? Is uw projectorganisatie (natuurlijk ‘mean & lean') aanhangsel van een strijkstok, of de best denkbare bijdrage aan verwezenlijking van uw doelstelling? Er zijn op dit punt voor u zelf en voor uw draagvlak in de samenleving nog bergen te verzetten. Vooral omdat de meetbaarheid van uw impact nog in de kinderschoenen staat. Gelukkig komen er uit aanpalende disciplines steeds meer voorbeelden van methoden om impact meetbaar en vergelijkbaar te maken. Warm beveel ik u daarom de studiedag over dit onderwerp van Start Foundation en ECSP op 21 september aan. "Impact" wordt - eindelijk - HET thema binnen onze sector. Met een beetje geluk halen we die tien jaar achterstand snel in. Ik wens u een fijne vakantie met veel impact op uw zielerust en motivatie.