Hot topic: Meetbaarheid(?)

14 september 2006
Opinie | | Vermogensfondsen

Meten is weten. In de meeste sectoren van de maatschappij heeft dit cliché al een baard. In de charitatieve sector stribbelt men echter nog wat tegen. In het Amerikaanse tijdschrift Alliance ontbrandde onlangs een discussie over meetbaarheid en het belang dat eraan moet worden toegekend. Henk van Stokkom deed een Nederlandse duit in het zakje.


De discussie begon met een opiniestuk van Bruce Sievers in het juni nummer van Alliance, een vaktijdschrift over filantropie en civil society, getiteld Miserable Measureables. Volgens Sievers heeft het weinig zin om te hameren op meetbaarheid omdat je dan een business model op de charitatieve organisaties drukt. En een goed doel is geen bedrijf. Want bedrijven willen winst maken en goede doelen niet.

 


Heilig streven

In het septembernummer van Alliance pakt adviseur van vermogensfondsen 19 de handschoen op. Hij schreef een artikel onder de titel Mighty Measureables. Zijn eerste bezwaar bij het stuk van Sievers is dat er een te platte weergave wordt gegeven van het winststreven van ondernemingen. Van Stokkom stelt dat tien jaar terug winst inderdaad het enige en heilig streven was in de boardrooms. "Met dank aan organisaties op het maatschappelijke middenveld realiseren veel bedrijven zich nu echter dat er meer is dan winst maken alleen," schrijft Van Stokkom. "Profit mag dan nog steeds op één staan, people en planet zijn tegenwoordig ook in beeld."

 


Meetbaarheid(?)

Een ander aspect waar Van Stokkom de nadruk op legt is de meetbaarheid. Sievers geeft twee praktijkvoorbeelden (onder andere Meals on Wheels - Tafeltje Dekje) waarbij niet meetbaar zou zijn wat er bereikt is met het door donateurs gegeven geld. Van Stokkom is het er niet mee eens. "Ik ben geen impact-evaluatie expert, maar ik weet wel dat het niet moeilijk is om een gever uit te leggen dat zijn of haar gift de organisatie in staat heeft gesteld een bepaalde activiteit te bekostigen en wat daar het resultaat van is geweest."

 


Platte visie

Wat Van Stokkom betreft is het tijd dat er minder nadruk wordt gelegd op wat er allemaal niet kan, en dat meer energie wordt gestoken in uitzoeken wat meetbaar is en hoe deze informatie het best ontrafeld en gepresenteerd kan worden. "Bedrijven geven de platte visie op dat winst het enige is wat telt. Op dezelfde manier zouden goede doelen en maatschappelijke organisaties niet alleen goed meer moeten doen, maar ook goed moeten laten zien hoe goed ze dat doen."

 


Lees hier het hele artikel van Henk van Stokkom